VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI JA KUVA TERHI LAVONEN | 4.5.2016 | KOLLEGA.FI
Krooninen myöhästelijä on aikavaras

Työyhteisöön oli kutsuttu tunnettu luennoitsija puhumaan työhyvinvoinnista. Aikaa luennolle oli varattu puolitoista tuntia. Luennoitsija seisoi jo lähtökuopissa, presentaatiokuvat olivat kohdillaan ja mikrofoni valmiina. llmapiiri oli innostunut ja odottava. Kaikki muut olivat paikalla, paitsi työpaikan krooninen myöhästelijä. Kun aikataulusta oltiin jo myöhässä 15 minuuttia, esimies teki päätöksen aloittamisesta. Loputtomiin ei voitu odottaa.

Terhi Lavonen on valmentaja, joka ottaa työnsä vakavasti, mutta tekee sen ilolla.
Terhi Lavonen on valmentaja, joka ottaa työnsä vakavasti, mutta tekee sen ilolla.

Juuri kun luento pääsi vauhtiin, sisään kolisteli äsken mainittu krooninen myöhästelijämme. Oven pielet paukkuivat, kenkien korot kopisivat ja käsilaukku tarttui rämisten lähimmän tuolin selkänojaan. Luennoitsija keskeytti luentonsa, kaikki kääntyivät katsomaan kolistelijaa, osa porukasta huokaili, osa tyytyi mulkoilemaan. ”Anteeksi, olen myöhässä, juu jatkakaa vaan, älkää antako minun häiritä, anteeksi kovasti!”, myöhästelijä toisteli ja istahti takarivin tuoliin. Muut käänsivät katseensa takaisin luennoitsijaan, joka hieman yskäistyään sai taas juonesta kiinni ja jatkoi puhettaan.

Mutta takarivi ei rauhoittunut. ”Oottekste saanut jotain monisteita, mulla jäi tietokoneen piuha kotiin, akku melkein loppu – oisko sulla lainata…?” Taas kolisi tuoli, tietokone kilisi käynnistyessään, tekstiviestit piippasivat. Kun myöhästelijä vihdoin sai tietokoneensa auki, piuhan lainaan ja kännykkänsä vaiennettua, oli luentoa kulunut jo kaiken kaikkiaan 30 minuuttia.

Aikaa ei voi maksaa takaisin

Elämässä sattuu kaikenlaista. Kehätiellä on ruuhkaa, auto ei käynnisty, tuli nukuttua pommiin, junan raiteilla oli lehtiä, lunta ja vettä tai koira söi luentomonisteet ja kirjastokirjat. Sellaista elämä on. Jokainen myöhästyy joskus. Mutta moni saattaa tunnistaa tuttavapiiristään henkilön, joka on aina myöhässä sovitusta tapaamisesta. Henkilön, jota saa alituiseen odottaa ja jonka ympärillä kaikkien muidenkin ajankäyttö tuntuu pyörivän.

Rankasti sanottuna krooninen myöhästelijä varastaa toisten ihmisten aikaa. Hän viivästyttää palaverin alkua tai keskeyttää jo alkaneen luennon ja vaikeuttaa tapaamisista myöhästymisillään toisten töitä ja aikatauluja. Odottelijoista saattaa tuntua, ettei heidän aikaansa, käsiteltäviä asioita tai heitä itseään arvosteta. Krooninen myöhästelijä saattaa aiheuttaa toisissa ihmisissä ärtymystä, kiukkua, luottamuspulaa ja pahan puhumista selän takana. Työyhteisössä työkaverit tekevät varmistelun varmisteluita omalta osaltaan – varautuen työkaverin myöhästelyihin. Odottelun lisäksi tämäkin vie toisten aikaa.

Myöhästelijä ei yleensä ole tahallaan myöhässä. Hän saattaa olla aikaoptimisti, joka ajattelee ehtivänsä tehdä vielä vaikka mitä. Hän saattaa olla myös niin sosiaalinen ja empaattinen, että jää herkästi kuuntelemaan toisia ja juttelemaan kaikkien kohtaamiensa tuttujen kanssa. Tai ehkä hän ei vaan halua olla liian aikaisin paikalla, koska hetkenkin ylimääräinen odottelu tuntuu turhalta ja tehottomalta ajankäytöltä. Myöhästely saattaa olla myös aikaa myöten syntynyt huono tapa. Oli syy mikä tahansa, asialle kannattaa tehdä jotakin. Sillä aikaa on vaikea korvata tai maksaa toisille takaisin.

Taltuta myöhästely

Jos sinulle on huomauteltu myöhästelystäsi tai tunnistat kroonisen myöhästelijän oireita itsessäsi, voit lähteä pohtimaan ja kokeilemaan seuraavia asioita:

  1. Tiedosta tilanne ja tee asialle jotakin. Mieti mistä se johtuu? Mitä myöhästelysi aiheuttaa toisille ihmisille? Minkälaisen kuvan annat itsestäsi? Myöhästely ei ole osa persoonaa vaan käytöstä. Kunnioita toisten aikaa!
  2. Jätä aikatauluissa tilaa yllätyksille ja unohda aikaoptimismi. Mieti mitä oikeasti ehdit tehdä. Suunnittele aikataulusi niin, että olet aina vähän etuajassa.
  3. Tunnista ongelmakohdat ja kehitä rutiineita tilanteisiin, jotka ovat sinulle erityisen vaikeita. Esimerkiksi aamuheräämiset, kiiretilanteet, vaatteiden valitseminen, kännykän laturin unohtuminen, avainten hukkuminen -> miten ennakoit nämä tilanteet?
  4. Hyödynnä luppoaika. Jos olet ajoissa, lue kirjaa, vastaa sähköposteihin, mieti seuraavan päivän työlistaa tai ota vaan rennosti.
  5. Jätä kalenteriisi tyhjää. Arvosi tai itsetuntosi ei ole kiinni kalenterin täyttöasteesta.
  6. Jos kaikesta huolimatta olet myöhässä, pyydä anteeksi, mutta älä vie enää enempää toisten aikaa ja tee numeroa itsestäsi.

”Aikaa on täysin riittävästi. Kyse on vain asioiden tärkeysjärjestyksestä”, Peter Drucker on todennut. Ehkäpä lausahduksessa piilee totuuden siemen…

Terhi Lavonen on työnohjaaja (STOry), kouluttaja, työyhteisö-intouttaja ja valmentaja. Lisätietoja Lavosesta löydät osoitteesta www.aikatra.com.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)