HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI SANNA IRANTA KUVAT JOONA IRANTA JA PIXABAY | 20.4.2016 | KOLLEGA.FI
Pilvien yläpuolella

Tarkkaile ajatuksiasi kuin tarkkailisit pilviä taivaalla. Etäältä, hyväksyen ja arvostelematta. Seuraa, kuinka ne syntyvät ja häviävät. Katso, kuinka niiden muodot muuttuvat.

Nämä meditaatio-ohjaajien, itseni mukaan lukien, usein käyttämät sanat tulivat mieleeni taannoin lentokoneessa. Olin matkalla takaisin ohjaamaltani retriitiltä Espanjasta. Tauko arjesta oli tehnyt todella hyvää. Etäisyys auttoi näkemään selkeämmin ja muistamaan tärkeät asiat.

Sanna Iranta on hidastamiseen keskittynyt meditaatio-ohjaaja, asiantuntija ja sivutoiminen yrittäjä.
Sanna Iranta on hidastamiseen keskittynyt meditaatio-ohjaaja, asiantuntija ja sivutoiminen yrittäjä.

Nyt katselin valtavia valkoisia pilviä, jotka vuoroon muistuttivat vuoria, aaltoja, hirviöitä ja erilaisia eläimiä. Aluksi katselin niitä yläpuolelta. Mutta välillä kone sukelsi myös pilvien sekaan. Välillä kone tärisi turbulenssissa ja välillä aurinko leikki pilven reunalla.

Meditaatiossa ajatuksia ja myös kehon tuntemuksia, tunteita ja hengitystä voi tarkkailla kuin pilviä. Samaistumatta ajatukseen, uteliaana ja tarkkaavaisena. Pilvien vertaaminen ajatuksiin on ehkä käytetty, mutta minusta osuva kielikuva. Toiset ajatuksistamme ovat kauniita, mutta toiset aika kummallisia ja rumiakin. Jos emme huomaa ja tarkkaile ajatuksia, olemme helposti niiden vietävissä tai ajatusmyllyn pyörteessä tunnista ja päivästä toiseen.

Meditaation ja mindfulness-harjoitusten tuoma etäisyys ajatuksiin on vapauttavaa. Aluksi voi olla ahdistavaakin huomata millaisia ajatuksia päässä liikkuu, mutta kun löytää kokemuksen siitä, ettei itse ole sama asia kuin nuo ajatukset, jotain aukeaa. Mahdollisuus tehdä toisin. Valita toiminta ajatuksesta riippumatta.

Jos ajatuksia kauhistelee ja arvostelee, ei näe niin helposti mistä ne tulevat, eikä anna niille mahdollisuutta muuttua. Silloin jäävät myös muut pilvet, ne kauniit, näkemättä. Kun taas tarkkailee niitä, huomaa todella niiden muodon. Ajan kanssa ajatustensa juuria voi alkaa ymmärtää. Ajatukset voivat myös muuttua ja hävitä.

Neurologien mukaan hermoyhteydet vahvistuvat mitä useammin ajattelemme samaa asiaa tai koemme samaa tunnetta. Siksi ajatuksemme kiertävät usein kehää ja seuraavat toisiaan samanlaisina. Läsnäolo ja valppaus pysäyttävät tuon kehän. Ja mitä useammin se keskeytyy – esimerkiksi ankara ajatus korvautuu myötätuntoisella – sitä heikommaksi vanha ajatusmalli muuttuu. Ja sitä enemmän vahvistuu se uusi, voimistava ja positiivinen.

Ajatuksia vastaan ei siis kannata lähteä taistelemaan, mutta sen sijaan niitä kannattaa tutkia. Jos tunnen epämääräistä pahaa oloa, kuulostelen kehoani. Missä olo tuntuu? Onko se jännitystä, kiristystä, kuumuutta? Ja sitten tutkailen ajatuksiani – mihin ajatukseen uskon nyt? Mikä ajatus luo tämän olon? Monesti huomaan vaatimuksen tehdä jotain paremmin tai nopeammin. Ja tarkastellessani sitä kuin pilveä ymmärrän, että se ei yleensä ole totta. Ymmärrän ehkä mistä se tulee. Usein tajuan, ettei se ole mitä haluan, eikä tarpeen. Voin päästää siitä irti, hellittää otetta.

Ajatusten taustalla voi myös kuulla viestin ja hyvän tarkoituksen. Myötätuntokeskeiseen psykoterapiaan erikoistunut Ronnie Grandell viittasi tähän äskettäin Helsingin Sanomien haastattelussa. Syyllisyys puolison syntymäpäivän unohtamisesta voi viestiä esimerkiksi siitä, kuinka paljon hänestä välittää. Syyllisyyteen voi jäädä kiinni tai vaihtoehtoisesti tarkkailla sitä ja löytää sopiva toimintapa tilanteen korjaamiseen.

Pilvien huomaaminen ja tarkkailu lempeästi hyväksyen tulee helpommaksi ajan ja toistojen myötä. Et ole sama kuin ajatuksesi. Voit kuunnella niiden viestejä – tai huomata etteivät ne palvele sinua. Meditaatio ja säännölliset pysähtymiset auttavat tässä prosessissa. Eikä oikeiden pilvien katselustakaan haittaa ole!

Sanna Iranta on flamencoa opettava meditaatio-ohjaaja ja sosiologi, joka työskentelee päätoimisesti suunnittelutehtävissä ja sivutoimisesti yrityksessään Hidastamossa, www.hidastamo.fi. Lue myös Irannasta aiemmin kirjoitettu juttu Meditoiva maailmanparantaja.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)