JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI ANNU PALMU KUVA SATU KEMPPAINEN | 6.5.2015 | KOLLEGA.FI
Totuudellisuus – mitä se on?

“Älä kutsu sitä ongelmaksi! Ei meillä ole ongelmia. Ole positiivinen, älä puhu negatiivisesti! Meillä on ainoastaan mahdollisuuksia.”

Tällaisia lauseita sain kuulla lukemattomat kerrat niiden vuosien aikana, kun työskentelin Nokialla lakiasiainjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä matkapuhelinliiketoimintaryhmässä. Olimme menestyksen huipulla, ja kutsuimme itseämme mestareiksi, ”Champions”. Tiesimme, mitä teimme ja pidimme itseämme uskomattoman hyvinä. Menestys sai meidät uskomaan itseemme sokeasti.

Annu Palmu on kouluttaja, joka edistää ihmislähtöistä johtamiskulttuuria.
Annu Palmu on kouluttaja, joka edistää ihmislähtöistä johtamiskulttuuria.

Toisin sanoen meillä ei saanut olla ongelmia, emmekä halunneet niitä rehellisesti myöntää. Jos niitä ilmeni, ne haluttiin nähdä vain pieninä säröinä suurenmoisuudessamme. Sellaisia ihmisistä tulee suunnattomassa menestyksessä.

Juristin koulutuksen omaavana ymmärrän semantiikan merkityksen. Ja, kun pyrittiin yltiöoptimistiseen ilmapiiriin, kaikki negatiiviseen viittaava piti putsata pois myös kielestä. Mutta tällä hyvällä tavoitteella on ikävä kääntöpuoli. Se voi muokata uskomuksiamme ja asenteitamme liikaa, se voi tehdä meistä epärealistisia ja todellisuuden kieltäviä. Se voi tehdä meistä ihmisiä, jotka eivät pysty totuudellisuuteen. Menestys tekee meidät sokeiksi, ja niin käy ennen pitkää kaikille menestyneille ihmisille ja organisaatioille.

Sitten tulee korjausliike. Silloin puhetsemppaus ei enää auta. Silloin auttaa ainoastaan rehellinen puhe ja todellisuuden kohtaaminen sellaisena kuin se on, koska ongelma ei katoa mihinkään, vaikka sitä kutsuttaisiin millä nimellä tahansa.

Sanat ovat tärkeitä johtamisen työkaluja, mutta teot toimivat esimerkkeinä, jotka vaikuttavat eniten. Jos siis puhutaan toista kuin mitä tehdään, ihmiset huomaavat aina teot. Sanoilla luodaan keskinäistä ymmärrystä, mutta myös väärinymmärrystä. Epärehellisyys itseä ja muita kohtaan liittyy sanoihin ja tekoihin.

Miten epärehellisyys ilmenee viestinnässä? Kolmella eri tavalla: a) ihminen puhuu tarkoituksella totuudenvastaisesti eli hän valehtelee tarkoituksella, b) ihminen puhuu osatotuuksia eli hän jättää tarkoituksella osan asiasta kertomatta, jolloin viesti vääristyy valheelliseksi tai c) ihminen yksinkertaisesti vaikenee silloin, kun hänen tulisi puhua.

Rehellisyys on eettisen toiminnan perusta. Siksi jokaisen on syytä pysähtyä miettimään omaa totuudellisuuttaan ja sitä, millä tavalla hän kenties syyllistyy viestinnässään epärehellisyyteen. Ihminen nimittäin ei yleensä ajattele valehtelevansa silloin, kun hän kertoo vain osan totuudesta tai vaikenee kokonaan. Omasta mielestäni nämä kuitenkin ovat ne yleisimmät arkiset epärehellisyyden muodot.

Mikä on sinun totuutesi ja miten sinä viestit?

Annu Palmu toimii johtajuuskouluttajana ja johdon työnohjaajana. Lue myös Palmusta aiemmin julkaistu juttu Eettisyys johtotähtenä. Lisätietoja Palmusta löydät osoitteesta www.hekateconsulting.fi. Palmu on kirjoittanut kirjat Rakasta itseäsi, Basam Books 2014 ja Nokia-vuodet, Atena Kustannus 2009.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)