COACHING

Mainos
TEKSTI SINI RANTAMA KUVAT A. SALONEN JA S. RANTAMA | 20.5.2015 | KOLLEGA.FI
Suorittamisesta kohti iloa

Koska viimeksi pysähdyit miettimään, mikä tekee sinut iloiseksi? Tai milloin viimeksi tunsit mielihyvää työssäsi? Kiireisessä arjessa huomio kiinnittyy usein asioiden suorittamiseen ja iloa tuottavat asiat saattavat jäädä jopa huomaamatta.

Sini Rantama on työhyvinvointiin keskittynyt coach.
Sini Rantama on työhyvinvointiin keskittynyt coach.

Juuri nyt on hyvä hetki käyttää vähän aikaa pohdinnalle, joka saattaa muuttaa jopa koko loppuelämäsi. Ennen kuin jatkat lukemista, kirjoita ylös asioita, jotka tuovat iloa elämääsi. Ne voivat olla kuinka pieniä tai arkisia asioita tahansa, kuten aamukahvin nauttiminen tai ikkunasta näkyvä kaunis maisema.

Jos listaasi ei vielä tullut yhtään työhön liittyvää asiaa, kirjoita vielä toinen lista niistä asioista, jotka työssäsi tuottavat sinulle eniten iloa. Älä hämmenny, vaikka listan tekeminen tuntuisi vaikealta. Voit myös kuulostella itseäsi, mitä tunteita ja ajatuksia listan tekemisen helppous tai haastavuus sinussa herättää.

Elämä on tässä ja nyt

Elämämme tapahtuu nykyhetkessä. Tosiasia on, että voimme kokea eniten tyytyväisyyttä kohdistamalla ajatuksemme juuri käsillä olevaan hetkeen, koska tässä hetkessä kaikki on yleensä hyvin. Voit todeta sen itse: todennäköisesti istut rauhassa paikallasi, hengityksesi kulkee etkä ole välittömässä vaarassa. Tämä pätee elämäntilanteestasi huolimatta. Voit olla vaikka keskellä hankalaa avioeroprosessia tai rahavaikeuksissa, ja silti juuri tämä kyseinen hetki kantaa sinua eteenpäin.

Nykyhetkeen keskittyminen säästää energiaa. Jos harmittelet tapahtunutta asiaa, tuhlaat voimiasi, sillä et voi muuttaa menneisyyttäsi. Et myöskään voi olla varma tulevaisuudesta, joten asioiden murehtiminen etukäteen vie energiaasi. Ja eläminen pelkkien toiveiden tai suunnitelmien varassa saa sinut tuntemaan tyytymättömyyttä nykytilaa kohtaan, mikä vasta voimia viekin. Silloin alitajuntaasi rassaa pelko siitä, etteivät suunnitelmat toteudukaan toivomallasi tavalla.

Hyväksy nykyhetki

Suorittaminen ja kiireen tunne ovat ilon pahimmat viholliset. Varsinkin ruuhkavuosiaan elävien arki muodostuu jatkuvasta tasapainoilusta työn, kodin, ystävien, sukulaisten ja harrastusten välillä. Huoli lasten tai omien vanhempien pärjäämisestä vievät ajatukset entistä kauemmas tästä hetkestä. Voimme kuitenkin toimia itsemme ja toistemme hyväksi vain tässä ja nyt.

Suurin haaste taitaakin olla siinä, kuinka kokea riittävyyden tunnetta niillä resursseilla, jotka meillä kulloinkin on käytössämme. Hyväksymällä itsemme ja nykyhetken juuri sellaisena kuin ne ovat, saamme mielenrauhan.

Nykyhetken hyväksyminen ei tarkoita sitä, ettetkö omaa tulevaisuutta voisi muuttaa. Muodostamme itse oman tulevaisuutemme, koska jokainen nykyhetkessä tekemämme valinta vie meidät kohti jotain uutta.

Voit jatkaa matkaa vain siitä pisteestä missä olet nyt. Hyväksy se ja jatka kulkuasi pitkin sellaista polkua, joka vie kohti haluamiasi asioita. Ei välttämättä suorinta tietä, vaan kenties erilaisia oppimiskokemuksia kohdaten. Niiden hyväksyminen vapauttaa energiaa toimimiseen, jolloin matkakin on mukavampi.

Toimintasuunnitelma käytäntöön

Palataanpa tekemääsi listaan. Ovatko siinä mainitut asiat läsnä päivittäisessä elämässäsi vai odotatko niiden toteutuvan joskus tulevaisuudessa? Hyvinvointisi kannalta olisi tärkeää, että voisit kokea iloa päivittäin. Voit halutessasi täydentää ja muuttaa listaa nyt miten haluat.

Päätä sen jälkeen, mitä näistä asioista haluat kokea nykyistä enemmän arjessasi. Voisitko lisätä tällaista asiaa vaikkapa vain 10 minuuttia päivässä? Jos esimerkiksi haluaisit pitää enemmän yhteyttä läheisiisi, voisitko nettisurffailun tai tv:n katsomisen sijaan soittaakin läheisellesi? Tai jos koet, että sinulla ei ole koskaan aikaa lukea kirjoja, voisitko varata siihen pienen hetken iltaisin ennen nukkumaanmenoa?

Pystyt saamaan paljon nykyistä enemmän kivoja asioita arkeesi, kunhan maltat jatkossa tehdä jotain eri tavalla kuin ennen. Kyse on uusien rutiinien luomisesta. Päätä siis seuraavaksi, koska aloitat uuden tavan. Ilman tätä päätöstä mikään ei tule muuttumaan. Näiden asioiden tekeminen eroaa suorittamisesta siinä suhteessa, että motivaatio tekemiseen kumpuaa syvältä itsestäsi.

Entäpä sitten työssä? Jos iloa tuottavat asiat liittyvät lähinnä vain palkkapäivään, mikä auttaisi tiedostamaan työsi päivittäisen merkityksellisyyden? Mitä asioita työpäivän aikana tulisi tapahtua, jotta kokisit enemmän työn iloa? Jos toiveesi liittyvät työn organisointiin, omaan kehittymiseesi tai työyhteisön ilmapiirin parantamiseen, ota asiat rohkeasti puheeksi esimiehesi ja työkavereidesi kanssa. Miettikää yhdessä, miten tavoite tehdään mahdolliseksi.

Elämästä kannattaa nauttia nyt – koska meillä on vain tämä hetki!

Lisätietoja Sini Rantamasta ja työhyvinvointivalmennuksista löydät osoitteesta www.hyvinvointiluotsi.fi. Lue myös Rantamasta aiemmin kirjoitettu juttu Varatuomarista valmentajaksi.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)