JOHTAJUUDEN YTIMESSÄ

Mainos
TEKSTI ANNU PALMU KUVA SATU KEMPPAINEN | 8.4.2015 | KOLLEGA.FI
Kuuntelemisen taito

Äskettäin vietettiin hiljaista viikkoa. Se on pääsiäistä edeltävä viikko, joka alkaa palmusunnuntaista ja päättyy pääsiäiseen. Kuinkahan moni meistä kiinnitti huomiota tähän kristillisen perinteen keskeiseen traditioon, hiljentymiseen ja rauhoittumiseen?

Annu Palmu on kouluttaja, joka edistää ihmislähtöistä johtamiskulttuuria.
Annu Palmu on kouluttaja, joka edistää ihmislähtöistä johtamiskulttuuria.

Hiljentyminen on nykypäivänä monelle hyvin vaikeaa. Se on kuitenkin ainoa keino saada kosketus omaan itseen, siihen, kuka todellisuudessa on ja mitä elämältä haluaa. Rauhoittuminen on erityisen tärkeää esimies- ja johtotehtävissä toimiville. On tärkeää hiljentää oman pään sisältä tulevat viestit ja äänet, jotta kuulisi itseään huolella.

Suomalaisia esimiehiä moititaan heikoista vuorovaikutustaidoista. Vuorovaikutus ei ole pelkästään sitä, että esimies pitää puheita johdettavilleen ja että hänellä on aina sana hallussa ja vastaus valmiina. Puheiden pitäminen ei ole sama kuin vuorovaikutustaitojen hallitseminen.

Vuorovaikutustaidoissa ehdottomasti tärkein taito on kuuntelemisen taito. Mutta haluaako esimiesasemassa ja johtajana toimiva kuulla aidosti, mitä hänelle sanotaan? Kuuntelemiseen liittyy terve nöyryys, halu asettua puhujan asemaan ja keskittyä siihen, mitä toinen haluaa kertoa. On tärkeää ymmärtää myös se, mitä toinen ei sano – usein lausumattomat sanat ovat äärimmäisen merkittäviä.

Halutessaan kuulla toista aidosti esimiehen kannattaa muistaa seuraavat asiat:

  • Rauhoitu ja hiljenny.
  • Älä yritä olla ajatustenlukija.
  • Älä mieti koko ajan, mitä seuraavaksi sanot.
  • Älä keskeytä.
  • Älä kuuntele valikoivasti.
  • Älä uneksi.
  • Älä ole kaikkitietävä, äläkä viittaa koko ajan omiin kokemuksiisi.
  • Älä vertaile.
  • Älä siirry sivupoluille – viesti, joka sinulle annetaan, menee muutoin ohi.
  • Älä vaihda puheenaihetta.
  • Älä vähättele.
  • Älä ole myöskään liian myöntyväinen.
  • Hallitse tunteesi.
  • Tarkista, että todella kuulet, mitä sinulle sanotaan, tarvittaessa kysy.
  • Osoita kiinnostusta asiaan.
  • Katso puhekumppaniisi.

Jos esimies haluaa rakentaa luottamusta organisaatioonsa, hänen pitää opetella hyväksi kuuntelijaksi ja tukea jokaista johdettavaansa samaan tavoitteiseen. Tämä kannattaa tehdä tietoisesti yhdessä. Kun maltamme pysähtyä ja kuunnella toisiamme entistä herkemmällä korvalla, löydämme yhteyden toisiimme ja alamme arvostaa ja kunnioittaa toisiamme uudella tavalla. Se on tie hyvään työelämään ja elämään.

Annu Palmu toimii johtajuuskouluttajana ja johdon työnohjaajana. Lue myös Palmusta aiemmin julkaistu juttu Eettisyys johtotähtenä. Lisätietoja Palmusta löydät osoitteesta www.hekateconsulting.fi. Palmu on kirjoittanut kirjat Rakasta itseäsi, Basam Books 2014 ja Nokia-vuodet, Atena Kustannus 2009.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)