Asenne on tapa, jolla suhtaudumme asioihin. Se kertoo, miten ajattelemme asioista ja ihmisistä, miten suhtaudumme tavoitteisiimme ja päämääriimme ja mitä päätämme tehdä tai jättää tekemättä. Meille ominaisin asenne on kuin linssi, jonka läpi katselemme maailmaa.

Asenteella on tärkeä merkitys etenkin vuorovaikutustilanteissa, ja vastapuolen asenteen tunnistaminen auttaa oman viestin perillemenossa.
Asenteita eli perusnäkökulmia on kaikkiaan seitsemän: skeptikko, idealisti, tyyni, henkinen, kyynikko, realisti ja käytännöllinen. Jotkut osaavat käyttää monia asenteita, toisille vain yksi tai kaksi ovat arjessa näkyviä.
Kaupanteko tai idean myyminen onnistuu paremmin, kun huomioit toisen asenteen. On myös hyvä tunnistaa, mitä asenteita itse käyttää eniten ja mitä vähiten.
Kohtaa asiakas oikealla tavalla
Asenteiden tunnistaminen on hyödyksi asiakaspalvelutilanteissa kuin myös muissakin kohtaamisissa. Skeptikolle on syytä kertoa perustelut ja tarjoilla yksityiskohtaisia faktoja. Idealisti innostuu kun ideoidaan ja pallotellaan erilaisia näkökulmia. Tyyni haluaa ytimekkään esittelyn ja vain pari vaihtoehtoa. Henkinen pitää visioinnista ja inhoaa turhia faktoja. Kyynikon voi haastaa huumorilla ja yllättävällä näkökulmalla. Realisti toivoo useita vaihtoehtoja, joita voi punnita. Käytännöllinen arvostaa selkeyttä ja nopeita päätöksiä.
Henkilö, jolla on sama asenne kuin sinulla, on yleensä helppo asiakas. Jos joku taas haastaa sinua erityisen paljon, on kyseessä henkilö, jonka asenteet poikkeavat omistasi.
Tunnista eri asenteet
- Skeptikko on epäileväinen, hänellä on sivukatse ja hän heittää ilmaan monia kysymyksiä.
- Idealisti on avoin ja hymyilevä. Hän innostuu helposti ja se myös näkyy hänestä.
- Tyyni on kuin patsas, elekieli on minimaalista. Hän ei turhia kysy tai selitä.
- Henkisellä on uneksiva katse, hän visioi ja miettii kokonaiskuvaa.
- Kyynikon tunnistaa siitä, että suupielet ovat alaspäin ja hän kommentoi usein, miksi jokin ei onnistu.
- Realisti katsoo suoraan silmiin ja haastaa sinut kertomaan faktat ja vaihtoehdot.
- Käytännöllinen on hieman totinen ja hän inhoaa ajan haaskuuta.
Kun olet ostamassa kännykkää, voit huomata eri asenteiden erot.
Miten itse käyttäydyt?
- Skeptikko ei tee impulssiostoksia. Hän on selvittänyt vaihtoehtoja etukäteen ja haluaa testata myyjää monin kysymyksin.
- Idealisti on optimistinen ja innostuu helposti uudesta kännykkämallista.
- Tyyni inhoaa kauppoja, mutta tulee liikkeeseen kun on pakko. Hän ei liikoja kysele, ja hän odottaa myyjältä vain muutamaa selkeää ehdotusta, jotta voi tehdä valinnan mahdollisimman helposti.
- Henkinen nauttii, kun hänelle tarjotaan kokonaiskuvaa ilman turhia yksityiskohtia.
- Kyynikko arvostaa huumoria ilman turhia ylisanoja. Hän voi olla vastarannan kiiski, jos myyjä ei hallitse asiaansa.
- Realisti kaipaa vaihtoehtoja ja hyviä perusteluja niille. Hän saattaa käyttää aikaa punnitakseen vaihtoehtoja.
- Käytännöllinen on usein merkkiuskollinen ja seuraa tarjouksia. Hän arvostaa selkeää, tehokasta myyntiesittelyä.
Harjoitus
Mitä asenteita tunnistat palvelutilanteissa? Entä minkä asenteen omaava on sinulle erityisen haastava?
Testaa omat asenteesi.
Lisätietoa asenteista ja Tasapainon Avaimista löydät osoitteesta www.tasapainonavaimet.fi tai carita.nyberg@tasapainonavaimet.fi. Lataa tästä ilmaiseksi Carita Nybergin kirjoittama e-kirja Itsensä johtaminen.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/