AJANKOHTAISTA

Mainos
TEKSTI MARJA KASANEN KUVAT PIXMAC JA LEENA MÄKI | 18.6.2014 | KOLLEGA.FI
Lomavaihde päälle

Lomallelähtö on yleensä yhtä kaaosta, kun yritämme saada vimmatulla vauhdilla kaikki keskeneräiset tehtävät hoidettua. Osan töistä voi kuitenkin jättää hyvillä mielin loman jälkeen tehtäväksi, kun tekee vähän etukäteissuunnittelua.

Nykyajan työelämässä on niin kova työtahti, että lomalle jääminen saattaa aiheuttaa lisästressiä. Moni tuskailee, miten ehtii saattaa työt siihen pisteeseen, että ylipäätään pääsee lomalle, kun kesäapua ei enää palkata ja töiden pitäisi poissaollessakin rullata.

www.pixmac/goglik83/Pond5
Kuva: www.pixmac/goglik83/Pond5

– Ennen lomallelähtöä töitä tehdään kaksin verroin ja tuplanopeudella, ja sitten lomalle jäädään aivan nääntyneenä. Ikään kuin maailma pitäisi saada valmiiksi ennen lomaa, psykologian tohtori, dosentti Kirsi Ahola Työterveyslaitokselta sanoo.

Vähemmällä hosumisella selviää, kun kartoittaa työtilanteensa jo ennen lomaa ja käy läpi meneillä olevat työt.

– Ensi alkuun kannattaa tehdä to do -lista niistä asioista, jotka on ehdottomasti hoidettava ennen lomaa. On myös hyvä miettiä, voiko jotain delegoida työkaverille loman ajaksi. Sen jälkeen kannattaa tehdä lista kesken jäävistä tehtävistä, joihin on käytävä käsiksi heti loman päätyttyä.

Lista toimii Aholan mukaan ulkoistettuna lisämuistina, jolloin työasiat pystyy jättämään pois mielestään lomalla. Lista auttaa myöhemmin myös työhönpaluussa, kun lomaltapalaaja näkee heti, mistä pitää aloittaa.

– Kun hyväksyy sen, ettei yritäkään saada kaikkea mahdollista valmiiksi ennen lomaa, pääsee lähtemään rauhallisemmalla mielellä eikä väsytä itseään turhaan.

Vaihda maisemaa

Kesäloma on palautumista varten, ja pitkän, stressaavan työrupeaman jälkeen se tuleekin tarpeeseen. Tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että palautumisessa vaikeinta on irrottautua työhön liittyvistä ajatuksista. Nykymaailmassa lähes jokaisella on käytössään kännykkä, josta voi lukea sähköposteja missä tahansa.

Psykologian tohtori Kirsi Ahola on tutkinut loman vaikutusta terveyteen
Psykologian tohtori Kirsi Ahola on tutkinut loman psyykkisiä vaikutuksia terveyteen.

– Moni on niin tottunut sähköpostin lukemiseen, että on todellinen haaste olla vastailematta viesteihin lomalla. Työstä irrottautuminen on erittäin tärkeää, jotta palautuminen onnistuu.

Loman alussa rytmi muuttuu ja sopeutuminen ottaa oman aikansa. Keho ja pää voivat aluksi pistää hanttiin, kunnes stressi tasaantuu ja keho siirtyy lepotilaan.

Tehokkain keino irrottautumiseen on maisemanvaihto. Aina ei tarvitse lähteä edes ulkomaille, vaan voi lähteä toiseen kaupunkiin, sukulaisiin tai vaikka kesätapahtumaan. Tärkeintä on rikkoa arjen rutiinit. Jo muutaman päivän irrottautuminen auttaa vaihtamaan lomamoodiin. Sen jälkeen lomaa pystyy viettämään kotonakin.

– Jos on kovin väsynyt, kannattaa ensin vähän levätä eli ottaa rennosti ja tehdä sitä, mistä tykkää – eikä se tarkoita ikkunoiden pesua tai komeroiden siivoamista, Ahola huomauttaa.

Monipuolista toimintaa

Hyvä loma ei ole yksiselitteinen käsite. Etenkin lapsiperheissä lomanviettoa säätelevät arkirutiinit, kuten ruoanlaitto ja pyykkääminen, jotka on pakko hoitaa lomasta huolimatta.

Suomalaisten suosimia lomanviettotapoja

  • Mökkeily
  • Lukeminen
  • Matkustelu
  • Nukkuminen
  • Auringon ottaminen
  • Ulkoilu
  • Lepääminen
  • Uiminen

– Vanhempien kannattaa miettiä, miten kotitöitä voi jakaa perheenjäsenten kesken, ettei kaikki jää äidin harteille. Olisi myös hyvä, että kaikilla olisi vähän omaa aikaa.

Palautumisen kannalta on tärkeää, että tekemiset ovat omassa hallinnassa, eikä tarvitse toimia muiden määräämänä.

Vaikka lepo on tärkeää keholle, mieli kaipaa lomalla aktiivista toimintaa. Tekemisen pitää kuitenkin olla itselle mieluista ja vastapainoa työlle. Onnistunut loma virkistää ja auttaa akkujen lataamisessa ja palautumisessa.

– Hyvä loma on monipuolinen ja sisältää vähän suunniteltua ja vähän vapaata olemista, vähän aktiivista ja passiivista. Lomalla suorittamista on vältettävä.

Lomalla kannattaa ottaa kello kädestä, unohtaa rutiinit ja tehdä sitä, mikä tuntuu mukavalta.

– Parasta lomassa on se, että voi yks kaks lähteä vaikka torille kahville tai merelle uimaan, mitä arjessa ei voi tehdä.

 

Neljä lomastrategiaa

Nämä lomastrategiat auttavat sinua palautumaan ja elpymään. Käytä niitä tilanteen mukaan loman eri vaiheissa.

1. Irrottaudu työstä

  • Vältä sähköpostien lukemista ja työpuheluihin vastaamista.
  • Pidä mediapaastoa.
  • Lähde pois tutuista ympyröistä ja riko rutiineja. Juo esimerkiksi aamukahvit parvekkeella tai pihalla.
  • Jos mieleesi nousee työasioita, katkaise ajatuskulku ja sano mielessäsi: minä olen nyt lomalla!

2. Rentoudu

  • Nuku pitkät yöunet ja ota päiväunetkin, jos on tarvis.
  • Puuhastele itselle mieluisia asioita ja lekottele.
  • Tapaa ystäviäsi, syö hyvää ruokaa, lue kirjoja, käy lavatansseissa.
  • Nauti luonnosta, veden liplatuksesta, lintujen laulusta, kukkakedosta ja hiljaisuudesta.

3. Toimi omassa rytmissä

  • Elä ilman pakollisia aikatauluja.
  • Tee kotityöt ja arkirutiinit kiireettä ja omaan tahtiin.
  • Varaa aikaa myös yksinoloon.
  • Tahdista kesäkello omien tarpeittesi mukaan.

4. Haasta itsesi – sopivassa määrin

  • Kartuta uusia taitoja, olipa kyseessä halkojen hakkaaminen, maton pesu tai runojen kirjoittaminen.
  • Tee rästiin jääneitä kotitöitä ja iloitse tuloksista.
  • Käy kulttuuritilaisuuksissa tai kuntoile aktiivisesti.
  • Laajenna näkökulmaasi ja käy esimerkiksi kesäkurssilla tai osallistu vapaaehtoistyöhön.
  • Tutustu kesälomamatkallasi uusiin ihmisiin.

Lähde: Sirkku Kivistö, Vaihda vapaalle – Lomallelähtijän opas, TTL

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Mainosta tekstillä tässä mainospaikassa!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun haluat erottua joukosta, saavuttaa uutta yleisöä ja saada asiasi helposti perille. Kokeile nyt ja kysy tarjoustamme!

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)