AJANKOHTAISTA

Mainos
TEKSTI MARJA KASANEN KUVA PIXMAC | 21.5.2014 | KOLLEGA.FI
Mielentaidot tehokäyttöön

Nykyajan työelämässä tarvitaan yhä enemmän keskittymiskykyä, nopeaa päätöksentekokykyä ja luovuutta. Nämä haasteet edellyttävät, että osaa käyttää aivojaan ja mieltään tehokkaasti.

Mielentaidot ei ole monellekaan tuttu käsite, vaikka näiden taitojen hallitseminen on nykymaailmassa tärkeää. Mielentaitoihin kuuluvat esimerkiksi keskittymis-, luovuus-, muistamis-, vuorovaikutus- motivoitumis- ja valitsemistaidot.

Reidar Wasenius on työskennellyt aivovalmennuksen parissa yli kaksikymmentä vuotta.
Personal Brainer Reidar Wasenius kannustaa ihmisiä treenaamaan aivojaan.

– Missioni on tehdä mielentaidoista kansalaistaito. Haluaisin tehdä mielentaidoista yhtä tunnetun käsitteen kuin kädentaidoista, Personal Brainer Reidar Wasenius sanoo.

Wasenius on suomalaisen aivovalmennuksen pioneeri, ja hän on työskennellyt alalla jo yli 20 vuotta.

Aivobicin kehittäjänä tunnettu Wasenius omistaa Aivokuntokeskus Briim Centerin, joka on ainoa laatuaan maailmassa.

– Aivojaan treenaamalla ihminen oppii käyttämään mieltään taitavammin.

Keskittyminen säästää aikaa

Yksi työelämän vaativimpia taitoja on kyky keskittyä. Avokonttorissa ja hälinässä se on vielä entistäkin vaativampaa. Kiire on keskittymisen pahin vihollinen, joka aiheuttaa virheitä ja stressiä.

Paniikissa ihminen sulkee pois korkeimmat aivotoimintonsa ja riehuu eläimellisesti yrittäen käyttää nopeutta ja voimaa.

– Hyvänä esimerkkinä käy paperin etsiminen kiireessä. Kun henkilö plaraa hermostuneena paperipinoa, hän ei millään löydä haluamaansa dokumenttia. Kymmenen minuuttia myöhemmin pinolle palatessaan hän löytää paperin vaivatta, Wasenius kertoo.

Aivojen treenaamista varten Wasenius on kehittänyt Aivobic-harjoitukset, joita tekemällä keskittymiskyky paranee. Aivobicin ideana on saada ihminen keskittymään täysin siihen mitä hän tekee. Harjoituksen aikana ei ehdi murehtia menneitä eikä miettiä tulevia.

– Aivobicissä tehdään askelkuvioita korvien välissä. Askelkuvioina toimii lukujana, esimerkiksi parilliset luvut nollasta kahteenkymmeneen ja takaisin. Numerot lausutaan hiljaa mielessä musiikin tahdissa.

Wasenius kertoo valmennettaviensa saaneen apua Aivobicistä myös nukahtamisvaikeuksiin. Unettomuus johtuu useimmiten siitä, että ajatukset pyörivät päässä. Kun mielen täyttää tarpeeksi haastavalla Aivobic-lukujanalla, ei tilaa jää muille ajatuksille.

– Aivobic muistuttaa vähän lampaiden laskemista, mutta on paljon monipuolisempaa, sillä se pakottaa keskittymään ja rentouttaa samalla.

Turvallisuuskupla uhkaa

Ihminen toimii Waseniuksen mukaan kopiokoneen lailla toistaessaan asioita ja kopioidessaan muilta. Jokaisella on omat eleet, nauru, liikkeet ja tavat, jotka toistuvat päivästä toiseen.

– Jos kahvinjuojalle sanoo, että hänen pitää olla viikko ilman kahvia, tämä on aivan paniikissa. Tällaisessa tilanteessa suosittelen lämpimästi omien tapojen rikkomista.

Jotkut ihmiset kokevat, että heidän muistinsa huononee iän myötä. Waseniuksen mukaan kyse ei niinkään ole huonosta muistista, vaan turvallisuushakuisesta toiminnasta.

– Kun lapsenlapsi sanoo mummille imuroivansa kommarillaan Chisun uusimman klipin tuubista, on mummi aivan pihalla. Ihminen muistaa vain sen, minkä hän tunnistaa ja ymmärtää.

Jos aina lukee samoja lehtiä, syö samoja ruokia, tapaa samoja ihmisiä, pukeutuu samalla tavalla ja asuu samassa paikassa, elinpiiri kapenee ja ihminen sulkee itsensä yhä pienempään kuplaan.

– Toimimme luonnostaan turvallisuushakuisesti, koska aivojen tärkein tehtävä on ennakoiminen. Mutta mitä enemmän kangistuu kaavoihinsa, sitä vaikeampaa on oppia muistamaan mitään uutta.

Useimmat ihmiset luulevat elävänsä vaihtelevaa elämää, eivätkä edes huomaa, miten he toistavat itseään ja ajavat itseään pikkuhiljaa yhä ahtaampaan kuplaan.

– Työelämässä voi käydä huonosti, jos on liian turvallisuushakuinen. Itsellä voi olla illuusio maailman muuttumattomuudesta, jos itse on jämähtänyt paikalleen.

Texmexiä aivoille

Aivojen kunnossapito vaatii Waseniuksen mukaan rohkeutta tehdä asioita eri tavalla. Se on vaativaa, sillä läheisemme odottavat meiltä ennakoitavuutta. Siitä huolimatta kannattaa rikkoa rajojaan ja vaihtaa välillä tyyliään, tutustua uusiin ihmisiin ja lukea toisenlaisia lehtiä.

www.pixmac/stillfx/Pond5
www.pixmac/stillfx/Pond5

Nykymaailmassa tarvitaan etenkin henkistä joustavuutta, sillä muutokset ovat väistämättömiä.

– Tänä päivänä elämme lähes 100-vuotiaiksi. Tässä ajassa maailmaa muuttuu valtavasti, eivätkä aivomme tahdo pysyä mukana. Tämän vuoksi ne tarvitsevat entistä enemmän koulimista ja treenaamista.

Uusia elämyksiä ja aistimuksia saa loppujenlopuksi hyvin helposti. Aina ei tarvitse lähteä etelänmatkalle päästäkseen irti rutiineista. Aivot saavat potkua jo siitä, että vaivaudumme tekemään tavallisuudesta poikkeavaa ruokaa.

– Esimerkiksi texmex-ruokaa löytyy joka kaupasta. Uuden ruokalajin valintaprosessi, valmistaminen ja ruoan aistiminen ovat tajuntaa laajentava kokemus aivoille.

Motivoitunut jaksaa puurtaa

Yksi tärkeimpiä mielentaitoja, joita ihminen tarvitsee, on kyky lykätä mielihyvää. Tämän motivaatiotaitoihin liittyvän kyvyn ihminen oppii psykologisten tutkimusten mukaan yleensä vasta 7-vuotiaana.

– Kyky lykätä nautintoa tietäen, että myöhemmin saa vielä suuremman palkkion, on kaiken toiminnan perusta. Ilman tätä kykyä ihminen ei pääse päämääräänsä.

Tämä kaikki vaatii myös mielikuvaharjoittelua ja luopumista. Mielikuvaharjoittelun avulla pystyy kuvittelemaan tarkasti ja yksityiskohtaisesti, kaikkia aisteja käyttäen, millainen tuleva palkinto on. Luopumista taasen on se, että luopuu päivittäin vaikkapa jostain nautinnosta saavuttaakseen jotain parempaa huomenna.

– Käytännössä nämä taidot auttavat meitä päättämään esimerkiksi siitä, menemmekö lenkille vai jäämmekö sohvalle puputtamaan suklaata ja katsomaan telkkaria.

Mielentaidot ovat Waseniuksen mukaan elämisen taitoja, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Sohvalle on helppo jäädä makoilemaan, ja huono tapa syntyy jo muutaman toiston jälkeen.

– Aivojaan on syytä harjoittaa joka päivä. Se takaa, ettemme jämähdä paikallemme.

 

Riko rutiineja -harjoitus

Joka kerta ruokakaupassa käydessäsi osta jokin uusi elintarvike, jota et ole koskaan ostanut.

Elintarvikkeen valintaprosessi, miettiminen, mitä siitä valmistaisi, sen hypistely ja lopulta maistelu ja syöminen ovat uusia elämyksiä, jotka tekevät hyvää aivoille.

Jos haluat enemmän haastetta, osta joka kerta kolme uutta tuotetta: kaksi uutta elintarviketta ja jokin muu tuote.

Lähde: Reidar Wasenius

Lue myös Reidar Waseniuksen Aivobic-cd-levyn testiarvio Kollega.fi testaa -palstalta.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)