HYVINVOINTI

Mainos
TEKSTI PIRKKO TAVAILA KUVA EMILIA RAUNIO | 26.2.2014 | KOLLEGA.FI
Töitä tuskan keskellä

Tuska vierailee elämässä vääjäämättä. Sellaista elämää ei olekaan, jota tuskan tummat pilvet eivät ajoittain varjostaisi. Tuskaan liittyy usein menetys. Menetys on menetys, olipa kyse perheenjäsenestä, rakastetusta, ystävästä, lemmikkieläimestä, hartaasta unelmasta tai työpaikasta.

Pirkko Tavaila on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittynyt health coach.
Pirkko Tavaila on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittynyt health coach.

Tuska tuntuu siltä miltä se kuulostaa. Se sattuu fyysisesti ja henkisesti. Se voi raastaa rinnassa niin, että hengitys tekee kipeää. Uusi päivä sattuu, pukeutuminen sattuu, kaikki tekeminen sattuu. Tuska voi viedä keskittymiskyvyn, unen, ruokahalun, energian. Tuska vie ennen pitkää terveyden, ellei siitä päästä irti.

Ihminen on kokonaisuus, mikä tarkoittaa, että tunnetilat vaikuttavat meihin myös solutasolla. Tuska rasittaa elimistöä valtavasti. Moni laihtuu, koska ruuan ravinteet eivät imeydy kunnolla surun keskellä. Ruuansulatuselimistö suree siinä missä mielikin, koska suolistossa on aivojen jälkeen toiseksi eniten hermopäätteitä. Vatsa, sydän ja keuhkot reagoivat suureen suruun. Palleaan sattuu, kun tuska täytyy pitää sisällä koko pitkän työpäivän ajan.

Totuus on, että tuskan työstämiselle on raivattava tilaa, jos mielii toipua. Tuskasta toipuminen on valinta. Toipuminen saa ennemmin tai myöhemmin näkemään, mitä hyvää kokemus toi mukanaan. Jokaisesta kokemuksesta kasvaa jotain hyvää, jos niin valitsee. Uhriksi heittäytyminen ja katkeruus ovat valintoja nekin, mutta niistä seuraa entistä suurempi tuska.

Miten työstää tuskaa, kun voimat ovat lopussa ja työt tekemättä? Miten tehdä töitä tuskan keskellä?

  • Tuska on myönnettävä ja kohdattava: ”Nyt sattuu ja lujaa.” Tuskan kieltäminen ja turruttaminen pahentavat ja pitkittävät ahdistusta.
  • Keho päästää irti tuskasta pala palalta. Kyyneleet kuljettavat kuonaa ulos. Itku vauhdittaa paranemista. Huuto, karjuminen ja kiljuminen autossa voi tuoda helpotusta. Kukin purkaa surua omalla tavallaan Tärkeintä on purkaa.
  • On tärkeää puhua jollekin, joka on itse tarpeeksi vahva kuuntelemaan. Joskus tarvitaan ammattiauttajaa.
  • On tärkeää juoda riittävästi vettä ja syödä helposti sulavaa ruokaa, joka nostaa energiatasoa ja ravitsee mieltä sekä elimistöä. Kannattaa kokeilla kevyitä salaatteja, marjoja, hedelmiä, lihalientä (ei lihaliemikuutiosta vaan oikeista aineksista valmistettua) ja juurruttavaa kasvissosekeittoa.
  • Omega-3-öljyjen elintärkeät rasvahapot suojaavat masennukselta. Kunnollinen omega-3-ravintolisä tukee sydäntä, verisuonia ja aivoja. On tärkeää valita tuote, joka ei taatusti härskiinny.
  • Hyvä hengitys on avain eheytymiseen. Raitista ilmaa tarvitaan palleaan asti.
  • Uinti, kylpy tai suihku helpottavat oloa. Vesi on hoivaava ja puhdistava elementti.
  • Mieleinen tekeminen helpottaa hetkeksi. Nauru saa tulla vaikka olisikin suruaika.
  • Hetki kerrallaan riittää. Riittävän hyvä riittää. Tuskan keskellä työ saa edetä pieninä palasina.
  • Uni on lääke. Jos uni ei tule, voi nousta ylös, keittää kupillisen rauhoittavaa yrttiteetä ja kaivautua turvaan nojatuoliin. Ehkä suru haluaa tulla ulos juuri silloin ja tehdä tilaa unelle.

On äärimmäisen tärkeää oppia iloitsemaan toisen onnesta. Ulkopuolinen ei voi koskaan tietää millaisista tuskan kokemuksista onni kumpuaa.

EatBeNow.com-sivustolta löydät reseptejä sekä lisävinkkejä. Voit myös tilata kerran kuukaudessa ilmestyvän suomenkielisen uutiskirjeen osoitteesta pirkko@eatbenow.com.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)