TASAPAINON AVAIMET

Mainos
TEKSTI CARITA NYBERG KUVA MARJA KASANEN | 15.1.2014 | KOLLEGA.FI
Asenteella on väliä

Asenne on tapa, jolla suhtaudumme kaikkeen. Se näkyy monin tavoin arjessamme, miten ajattelemme asioista ja ihmisistä, miten suhtaudumme toiveisiimme ja tekemisiimme.

Palstan kirjoittaja Carita Nyberg on Tasapainon Avaimet -menetelmän kehittäjä ja valmentaja.
Palstan kirjoittaja Carita Nyberg on Tasapainon Avaimet -menetelmän kehittäjä ja valmentaja.

Asenteita on seitsemän: skeptikko, idealisti, tyyni, henkinen, kyynikko, realisti ja käytännöllinen. Käytämme luontevasti useita eri asenteita tilanteen mukaan, mutta yleensä yksi tai kaksi näistä on meille luontaisia.

Linssit maailman hahmottamiseen

Voimme oppia tunnistamaan asenteet ilmeestä ja katseesta, mutta myös siitä, miten toinen henkilö ilmaisee asian. Eri asenteen omaavat on helppo erottaa esimerkiksi työpaikan palaverissa, jossa pohditaan uutta projektia:

  • Skeptikko sanoo: ”En usko ennen kuin todistat, että tämä projekti voisi onnistua.”
  • Idealisti: ”Näen huikeat mahdollisuudet tässä projektissa, pallotellaanpa muutamia kehitysideoita.”
  • Tyyni: ”Vai että tällainen projekti.”
  • Henkinen: ”Hyvä teema, tämä projekti on arvojen mukainen ja sytyttää varmasti monet.”
  • Kyynikko: ”Eipä tuosta taida tulla yhtään mitään. Tuhoon tuomittu koko projekti.”
  • Realisti: ”Arvioidaan yhdessä, mitä vaihtoehtoja meillä on edetä tämän projektin kanssa.”
  • Käytännöllinen: ”Tässä voisi hyödyntää viimevuotisen projektin aineistoa. Sovitaan heti aikataulu ja vastuut.”

Täsmäviesti menee perille

Erityisesti asiakastilanteissa ja sisäisissä palavereissa on hyödyksi tuntea eri asenteet. Myös neuvotteluissa onnistumisen edellytykset kasvavat, kun tietää mikä toimii ja mikä ei toimi eri asenteen omaavien kanssa. Skeptikolle on syytä kertoa perustelut ja tarjoilla yksityiskohtaisia faktoja. Idealisti innostuu kun ideoidaan ja mietitään mahdollisuuksia. Tyyni haluaa kuulla asian ytimekkäästi ja pari selkeää vaihtoehtoa. Henkinen nauttii visioinnista ja kokonaiskuvasta. Kyynikon voi haastaa huumorilla ja yllättävällä näkökulmalla. Realisti toivoo keskusteluun useita vaihtoehtoja, joita voi arvioida. Käytännöllinen arvostaa suorasukaisuutta ja nopeita päätöksiä.

 

Case: Johtoryhmätilanne

Eräässä palvelualan yrityksessä, myyntijohtaja halusi keskustella johtoryhmässä, miten firma voisi kehittää yhteistyötä B-to-B asiakkaiden kanssa. Johtoryhmän vetäjänä oli toiminnanjohtaja, jonka asenteena oli käytännöllisyys. Myyntijohtajana oli idealisti, ryhmään kuului myös yksi tyyni, yksi skeptikkoa ja kolme käytännöllistä.

Millaisia haasteita tämä asetelma aiheutti? Ensinnäkin neljän käytännöllisen yhteisvaikutus loi pohjan koko johtoryhmätyöskentelylle. Enemmistölle oli tyypillistä mennä suoraan asiaan ja hakea kustannustehokkaita ratkaisuja aiemmista käytännöistä. Skeptikko toimi asioiden jarruttajana ja kyseenalaistajana. Joissakin tilanteessa tämä palveli, mutta ei siinä tapauksessa, kun mietittiin uusia ratkaisuja tai kehitysnäkökulmia. Idealistin kaipuu pallotella ideoita ei saanut tilaa ja siksi moni projekti joko haudattiin tai päätettiin ilman ideointia. Idealisti poistui palaverista usein turhautuneena. Selvää oli, että johtoryhmä ei toiminut kovin hyvin.

Asenteisiin tutustuminen sai johtoryhmän ymmärtämään eri näkemyksiä ja loi edellytykset ryhmän toiminnan kehittämiseen. Tasapainon Avaimia hyväksi käyttäen johtoryhmä pystyi hyödyntämään paremmin eri asenteiden tuomia vahvuuksia ja työskentelystä tuli toimivampaa.

Mitä asenteita sinä tunnistat omalla työpaikallasi?

Testaa omat asenteesi.

Lisätietoa asenteista ja Tasapainon Avaimista: www.tasapainonavaimet.fi tai  carita.nyberg@tasapainonavaimet.fi. Voit ladata Nybergin ilmaisen vuorovaikutustaitoja käsittelevän e-kirjan Kommunikaatiotaidot osoitteesta http://bookboon.com/fi/kommunikaatiotaidot-ebook.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)