Syksy on jo lapsesta asti ollut lempivuodenaikani: koululaisena se merkitsi leikkikaverittoman, isovanhempien kesäpaikassa vietetyn, joka päivä samoja rutiineja toistavan kesäloman vaihtumista kaupunkielämään. Se merkitsi uusia kouluvaatteita, uutta lukujärjestystä ja ennen kaikkea luokkatovereiden tapaamista. Lyhyesti: ihmisiä, toimintaa ja uusia ideoita. Tätä positiivista jännitystä alleviivasi vähitellen kirpeytyvä syysilma ja vaahteroiden värittyminen – nyt oltiin taas kunnolla hereillä tunkkaisen kesän jälkeen!

Virkeys, energian tunne, uuden aloittaminen, uudet lupaukset ja uudet mahdollisuudet – syksy on ehkä enemmän uusi vuosi kuin se virallinen sitä on. Vilkaisu lehtikioskin suuntaan kertoo heti, että markkinakoneistokin tietää tämän. Kannet tarjoavat meille hengästyttäviä sivumääriä syksyn muotia ja meikkitrendejä (156 uutta lookia, 376 sivua syysmuotia, 305 asuideaa), sisutusta (204 sivun jättinumero syksyn uusia sisustusideoita), syysruokia ja syksyn uutuuskirjoja.
Tarkkaan laskelmoitujen lupauksien takana on tieto siitä, että energisenä ihminen innostuu, ja juuri innostushan on suunnitelmien parasta polttoainetta. Kesäloman jälkeen suuri osa ihmisistä on energisimmillään ja siis helposti innostuvaa sorttia. Mutta innostus myös sumentaa realismin ja lisäksi ihmisen mieli on luonnostaan sellainen, että aliarvioimme tulokseen tarvittavat ponnistelut ja yliarvioimme omat voimavaramme. Ja suunnitelmia tehtäessä nähdään tuloksiin johtavat olosuhteet usein vain positiivisessa valossa. Niinkuin jokainen taivaanrantoja maalaava johtaja, mekin tarvitsisimme vierellemme käytännönläheisen luottomiehen, joka ei suinkaan tyrmäisi ideoita, vaan auttaisi niiden järkevässä toteuttamisessa.
Toinen ajattelun vinoutuma, joka vaivaa varsinkin meitä suomalaisia, voisi olla nimeltään viimeisen päälle -harha. Uusia tuotteita esitellään meille suurina teknisinä edistysaskelina, ja meidän annetaan ymmärtää, että laiminlyömme julmasti esimerkiksi jalkaparkamme, jos olemme niin tyhmiä että emme varusta niitä syksyn juoksulenkkejä varten näillä vuosien tutkimustyötä vaatineilla teknisillä huipputossuilla. Ja panepa merkille, että tarjolla on usein kolme vaihtoehtoa, joista se keskihintainen tuntuu hyväksyttävältä. Halvinta vaihtoehtoa ei kehdata ottaa, kun jokainen kuitenkin haluaa pysyä kehityksen kelkassa. Tätä ilmiötä kutsutaan kehystämiseksi: vertaamme tuotetta automaattisesti sen viereen sijoitettuihin vaihtoehtoihin – jotka eivät ole siinä sattumalta!
Ennenkuin haksahdat tämän syksyn liikunta-, ruoka- ja harrastusboomeihin, tutki komerosi. Onko siellä todistusaineistoa edellisvuosien pakko saada – ja pakko osata -trendeistä? Käy myös viime syksyn vanhat tiliotteet läpi: hamstrasitko kursseja, tilasitko materiaaleja, ostitko teatteri- ja konserttilippuja? Mitkä niistä toteutuivat?
Jos mieleesi muistuu kuinka marraskuussa flunssaisena etsit teatterilipuillesi käyttäjiä tai tajuat että kurssinvetäjä joutui turhaan odottelemaan sinua (ja paria muutakin) jo kolmannella kurssikerralla tai jos löydät kaapistasi viimevuotisen neulepuikkoihin jääneen villapaidan aloituksen, tee tänä syksynä radikaali veto: älä tee mitään. Pidä kokeeksi tammikuuhun asti kirjaa, mitä harrastamattomuutesi tuo tullessaan ja miltä se tuntuu. Silloin alkaa seuraava uusien trendien vyöry ja voit halutessasi mennä virran mukana ja aloittaa mitä haluat.
Luontokin ahkeroi eniten silloin, kun valon määrä on suurin – me puolestaan heittäydymme juuri silloin joutilaisuuteen. Ja pimeimpään aikaan uuvutamme itsemme liian moniin harrastuksiin ja viimeisen päälle -jouluvalmisteluihin.

Lisätietoja kirjoittajasta www.anneluoma.nl ja ammattijärjestäjistä www.ammattijarjestajat.fi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/