TYÖELÄMÄN PSYKOLOGIAA

Mainos
TEKSTI ANNAMARI HEIKKILÄ KUVA JUHANA PYLVÄNÄINEN | 31.7.2013 | KOLLEGA.FI
Olemista vai tekemistä?

Lomani loppupuolella pohdiskelin yhtenä iltana, mitä kaikkea olin ehtinyt päivän aikana tehdä ja kokea: ihmetellä kesyn siilin iltapalaa, värittää lasteni kanssa värityskirjoja, pelata Unoa, käydä yksin pienellä juoksulenkillä, maata riippumatossa katselemassa pilviä, laittaa ja syödä rauhassa hyvää kesäruokaa, kuopsuttaa mökin kukkapenkkejä, lukea romaania.  Monenlaisia mukavia asioita. Päivän tapahtumia kerratessani huomasin olleeni oikeastaan koko päivän levollinen ja tyytyväinen. Siitäkin huolimatta, että lapset, luonnollisestikin, keskeyttivät puuhani monta kertaa ja vaativat huomiotani tiuhaan tahtiin. Taisinpa jaksaa, poikkeuksellista kyllä, reagoida melkein jokaisen ”äitii”-huutoon ilman ärtymystä.

Annamari Heikkilä on psykologi ja filosofian tohtori.

Arjen kiireessä mieli on usein tekemisen tilassa (doing), jota leimaavat ongelmanratkaisu, analysoiminen, asioiden tarkasteleminen kriittisesti ja aikamatkailu, eli sekä menneiden että tulevien asioiden miettiminen. Tärkeitä mielen funktioita kaikki, eittämättä. Ilman näitä ajattelun taitoja emme olisi tehneet kuulentoja ja kehittäneet avaruusohjelmia ja sydänsiirtoja. Tekemisen tilassa on kuitenkin myös huonot puolensa. Toimimme tässä moodissa usein autopilotilla: teemme asioita samalla tavalla kuin aina ennenkin, huomioimatta mitä ympärillämme tapahtuu. Kangistumme stereotyyppiseen ajatteluun. Keskittyminenkin takkuilee: mielemme sinkoilee sinne tänne, ehdimme minuutin aikana pohtia sekä työhön liittyviä tärkeitä tavoitteenasetteluja, lasten kimppakyydin järjestämistä harrastuksiin ja tulevan viikonlopun suunnitelmia. Käymme kovilla kierroksilla.

Kesällä moni muukin minun lisäkseni on varmasti huomannut, että mieli on lomalla arkea useammin levollinen. Huomaamme enemmän asioita ympärillämme, olemme läsnä tässä ja nyt. Tässä olemisen tilassa (being) aistimme ympäristöämme: kuulemme, näemme, tunnemme, haistamme ja maistamme mitä ympärillämme on. Tässä moodissa voimme tietoisesti ohjata tarkkaavuuttamme, keskittyä havainnoimaan jotakin, vaikka ympärillämme tapahtuisi mitä. Olemisen tilassa tunnistamme myös omat ajatuksemme ja tunteemme, huomamme, että mieli tuottaa ajatuksia, niitä tulee ja menee, kymmeniä tuhansia joka päivä. Parhaimmillaan onnistumme suhtautumaan ajatuksiimme ja tunteisiimme hyväksyvästi, emme kritisoi, analysoi tai kiellä niitä.

Vaikka ehkä lomalla helpommin solahdamme olemisen tilaan, sitä voi tietoisesti tavoitella myös töissä. Olemisen tila ei nimittäin ole oloneuvoksena olemista: se on tietoista läsnäoloa juuri sen äärellä, mitä kulloinkin olemme tekemässä. Keskittymistä käsillä olevaan tehtävään, on se sitten siilin ihmettelyä, budjetin rakentamista tai asiakkaan palvelemista.

Monet ihmiset kertovat, että etätöissä keskittynyt tekeminen onnistuu usein paremmin kuin työpaikan hyörinässä: kukaan ei keskeytä ja kilpailevia ärsykkeitä on muutenkin vähemmän. Jos etätyömahdollisuutta ei ole ja myös silloin kun työpaikalla tekee keskittymistä vaativia hommia, voisi työyhteisössä on sovittu merkki, joka kertoisi, ettei saa häiritä. Kuulokkeet korvilla onkin jo monella työpaikalla tällainen signaali. Yksikin ystäväni kertoi, ettei hän edes laita kuulokkeen piuhaa kiinni mihinkään, kunhan vaan viestittää, että tekee keskittyneesti hommia.

Oman mielen johtamista kohti olemisen tilaa voi oppia. Se on taito siinä missä pyörällä ajaminenkin. Vaatii siis harjoittelua. Hyviä harjoituksia löytyy netistä ja kirjoista, tietoisuustaidot kun ovat suorastaan muotia. Rohkeasti harjoittelemaan!

Annamari Heikkilä on laillistettu psykologi ja filosofian tohtori. Löydät hänestä lisää tietoa sivulta http://psykologinenpaaoma.fi/

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tervetuloa TerveysSummitiin!

Tiesitkö, että TerveysSummit on Suomen suurin terveystapahtuma? Se tuo kokonaisvaltaisen terveyden kovimmat asiantuntijat katsottavaksesi netin välityksellä - ja voit osallistua tapahtumaan ilmaiseksi tietokoneeltasi, tabletiltasi tai vaikka kännykältäsi mistä päin Suomea tahansa!
TerveysSummit koostuu sarjasta terveysaiheisia luentoja ja haastatteluja, jotka julkaistaan verkossa 25.3. – 31.3. Jokainen haastatteluvideo on syväsukellus aiheeseen huippuasiantuntijan johdatuksella - tällaista et löydä muualta!
Voit katsoa tapahtuman haastatteluita ilmaiseksi 24 tunnin ajan julkaisusta (kunhan ilmoittaudut mukaan!) tai VIP-passilaisena rajattomasti koko vuoden. Rekisteröidy jo tänään - se ei maksa mitään eikä sido sinua mihinkään. Ilmoittaudu heti osoitteessa https://terveyssummit.fi/ts/30/
P.S.
Jos et vielä tunne tapahtumaa, käy kurkkaamassa yksi viime vuoden helmistä, lääkäri Olli Sovijärven haastattelu stressin biohakkeroinnista
https://terveyssummit.fi/stressin-biohakkerointi/ts/30.

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)