Neuvotteluhuoneen pöydälle on levitetty kasa vedoksia. Jäsenlehden oikolukuvaihe on käynnissä. Tiedotussihteeri ja jäsenvastaava tarkistavat, että aineisto on kunnossa painoa varten.
Oveen koputetaan. Toiminnanjohtaja astuu sisään.
– Kuule kun meidän puheenjohtaja Risto on täällä käymässä ja haluaisi katsoa teidän kanssa vedoksia, toiminnanjohtaja lausuu hiukan vaivaantuneena.
Risto asteleekin jo sisään.
– Huomenta tytöt. Mitenkäs meillä lehti etenee?

Tiedotussihteeri, 35, ja jäsenvastaava, 48, tekevät Ristolle tilaa pöydän ääressä.
Hetken aikaa oikoluku etenee hiljaisuuden vallitessa. Sitten Risto ottaa lasit nenältään ja sanoo:
– Miten tää jälki on pääjutussa näin tumma? Ja toi kannen kuva on vähän liian staattinen. Siihen pitää saada liikettä. Henkilöjutun tyyppi ei voi sanoa noin ikäviä asioita toisesta liitosta. Toi repliikki pitää muuttaa.
Pääjutun väritys on aina ”tumma”, koska se on yhdessä valittu. Kanteen haluttiin hiljattain palkittu luottamusmies, joka ei suostunut lähettämään itsestään kuin yhden kuvan. Repro on tehnyt kuvan kanssa paljon töitä. Henkilöjutussa on reipassanainen nuori nainen, joka uskaltaa sanoa, mitä ajattelee. Juttu on hyväksytetty haastateltavalla.
Risto kuuntelee selitykset pää kallellaan ja ymmärtäväinen ilme kasvoillaan. Ovelta kuuluu arka koputus. Assistentti ojentaa Ristolle puhelimen. Tämä nousee ja huikkaa ”tytöille”, että tehkää hei noi muutokset, niin hyvä lehti tulee.
Mitä luulet, kuka voittaa?
Jäsenlehteä tehdään lukijoille eli jäsenille. Ei johdolle eikä henkilökunnalle. Miten se voikin unohtua? Lehteä tehdään lukija edellä ja koko ajan mietitään, mitä tämä haluaa lehdestä lukea. Minkälaisia juttuja hän odottaa? Jos puheenjohtajan lempiväri on harmaa, lukijalla se ei välttämättä ole sama.
Lehden painoonmenon kynnyksellä ei tarvitse repiä koko taittoa auki kuin ihan painavasta syystä. Asiat pitää puhua selviksi jo paljon aikaisemmin.

Voit lukea lisää kirjoittajasta ja suomen kielestä verkkolehdestä www.kielikukkanen.fi.
Oliko artikkeli kiinnostava?
Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun
- haluat erottua joukosta,
- saavuttaa uutta yleisöä ja
- saada asiasi helposti perille.
Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.
Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/