COACHING

Mainos
TEKSTI KAIJA PITKÄNIEMI KUVA RITVA IKONEN | 17.4.2013 | KOLLEGA.FI
Coachaus avuksi työnhaussa

Työnhaku ulkomailla eroaa paljon suomalaisesta tavasta. Tämän saimme todeta, kun coachattavani Anu Niklasson haki töitä Lontoossa. Siellä agentit hoitavat työnhakuprosessin, joka saattaa olla jopa viisivaiheinen. Ammatillisen osaamisen merkitys on korkeintaan 25 prosenttia ja loppu painoarvo on persoonallisilla ominaisuuksilla.

Kerroin taannoin coaching-casestä, joka liittyi työpaikan vaihtoon jutussa Coaching vaatii luottamusta. Maaliskuussa tästä samasta casestä tehtiin Talouselämään juttu Työhaastattelu Lontoon tyyliin.

Palstan kirjoittaja Kaija Pitkäniemi on Business Coach.

Työnhaku on muuttunut meillä Suomessakin ainakin siltä osin, että suurin osa työpaikoista menee puskaradion tai suoraan yrityksien kautta. Meillä kuitenkin edelleen painotetaan paljon ammatillista osaamista. Suuressa maailmassa, kuten Lontoossa, työpaikat hoidetaan agenttien välityksellä. Kun coachattavani Anu Niklasson muutti Lontooseen, hänen piti ensin tietää, mitä työtä hän halusi ja etsiä siihen sopiva välittäjä. Itse hakuprosessi osoittautui monivaiheiseksi. Heti ensimmäisessä vaiheessa kävi ilmi, ettei työntekijöitä valita kokemuksen, vaan sen perusteella, millainen ihminen on ja kuinka hyvin hän tuntee itsensä. Tämä johdatteleekin meidät lempiaiheeseeni itsetuntemukseen.

Kuinka hyvin tunnet itsesi?

Itsetuntemuksella näyttää olevan ulkomailla paljon suurempi merkitys työnhaussa kuin meillä. Uskon, että itsetuntemuksen painoarvo kasvaa meilläkin, eikä sitä enää kohta pääse täälläkään pakoon. Teemaan liittyy paljon eri näkökulmia. Anun coachauksessa nostettiin esille erityisesti omat vahvuudet, arvot sekä motivaatiotekijät.

Työpaikan tai ammatin vaihdon yhteydessä on hyvä päivittää hakua varten tarvittavat tiedot. Omien vahvuuksien tunnistaminen ei tarkoita itsekehua, vaan ainoastaan tosiasioiden tiedostamista. Jokaisessa meissä on liuta vahvuuksia, joita työ- ja elämänkokemus ovat muokanneet. Se, että uskaltaa reilusti myöntää itselleen, missä on hyvä, on ensimmäinen askel. Vasta kun on täysin omaksunut itseensä sopivat argumentit, voi viestittää niitä uskottavasti eteenpäin.

Arvot  ja motivaatio

Toinen tärkeä asia on tunnistaa omat arvonsa: mikä on minulle tärkeää ja miten se näkyy elämässäni? Jos yrityksen arvot ja omat arvot eivät kohtaa, kannattaa jättää työpaikka väliin. Se on molempien osapuolten etu. Juuri arvojen tunnistaminen oli Anulle suurin anti ja oivallus coachauksessa.

Oleellista on myös muistuttaa itselleen, mikä minua motivoi. Jos työ ei täytä yhtäkään motivaatiotekijää, unohda se. Kukaan ei voi motivoida toista ihmistä, sillä jokaisen on löydettävä motivaationsa itse. Sen takia on hyvä silloin tällöin tarkistaa, miten huomioi omat motivaatiotekijänsä ja miten ne näkyvät arjessa. Käytäntö on aina paras tapa tarkistaa teorioiden toimivuus.

Asenne ratkaisee

Kuten Talouselämän lehtijutusta käy ilmi, ammatillista osaamista painotettiin loppujen lopuksi varsin vähän. Tärkeämpää on se, millainen ihminen olet ja millä asenteella suhtaudut asioihin. Kaikkea voi oppia, jos haluaa. Työ on työtä mutta oleellisempaa on se, kuka sinä olet! Vaikka kuinka haluamme itsellemme niin uskotella, niin harva meistä tietää ja uskaltaa tunnustaa todellisen olemuksemme.

Anu löysi unelmiensa työn ja näyttää siltä, että työhaastattelussa esille nostetut kysymykset kuten, mikä saa hänet nousemaan aamulla sängystä, ovat tapetilla jatkossakin. Coachaus voi olla täsmävalmennusta, mutta sillä on vaikutusta elämässä pitemmälläkin tähtäimellä. Syvällisesti käsitellyt ja itse oivalletut viisaudet auttavat elämässä eteenpäin. Ne toimivat motivaattoreina ja muistuttavat siitä, että kannattaa elää sellaista elämää kuin oikeasti haluaa.

Ulkopuolinen näkökulma ja omien uskomusten kyseenalaistaminen pakottaa miettimään asioita uudelleen ja ehkä kokonaan toiselta kantilta kuin aiemmin. Juuri tähän perustuu coachingin arvo.

Lisätietoa kirjoittajasta ja coachingista löydät osoitteesta www.intuitivo.fi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)