COACHING

Mainos
KOLLEGA.FI | 5.12.2012
Coachingin taustaa

Potential is the new currency in the world” – potentiaali on uusi maailman valuutta. Näillä sanoilla aloitti tohtori ja kirjailija Brené Brown esityksensä Lontoossa pidetyssä kansainvälisessä Coaching-konferenssissa.

Olin lokakuun alussa kansainvälisessä International Coaching Federationin Coaching-konferenssissa. Paikalla oli yli 900 henkilöä 57 maasta, Suomestakin meitä oli lähes 30 coachia paikalla. Mielenkiintoisten coaching-painotteisten luentojen sekä laajan kontaktiverkoston lisäksi aamujen keynote-puhujat tekivät konferenssissa vaikutuksen.

Kantavana viestinä kaikissa puheenvuoroissa oli inhimillisyys: ihmisyyden ja sen ominaisuuksien, kuten haavoittuvuuden, ymmärtäminen. Mikään organisaatio ei toimi ilman ihmisiä ja ihmiset inhimillisine piirteineen ovat avainasemassa, kun rakennetaan pohjaa tulevaisuuden työyhteisöille.

Urheilusta se alkoi

Palstan kirjoittaja Kaija Pitkäniemi on Business Coach.

Coaching-termi otettiin 1980-luvun lopulla käyttöön Yhdysvalloissa, missä se vakiintui urheiluvalmennuksen muotona. Taustalla oli ajatus, että huippu-urheilussa menestyminen ratkaistaan korvien välissä: potentiaalinsa löytämällä ja itsensä ylittämällä.

Pian huomattiin, että sama pätee työelämässä. Niinpä coaching siirtyi melko nopeasti myös liikemaailman käyttöön. Ensin alkoi johdon valmentaminen, executive coaching isoissa yrityksissä ja siitä coaching levisi pienempiin yrityksiin business coaching -nimellä. Coachingiin yhdistetään henkilöstön ja johdon kehittäminen, henkilöstön hyvinvointi sekä organisaation kehittäminen.

Coaching on menetelmänä mitä kannustavin ja edesauttaa mahdollisuuksien näkemisessä ja uusien ovien avautumisessa. Coaching sopii kenelle tahansa mutta onnistuakseen se vaatii osallistujaltaan tahtoa ja sitoutuneisuutta. Valmennettavan oma-aloitteisuus ja motivaatio uuden oppimiseen sekä itsensä kehittämiseen on coaching-prosessin onnistumisen edellytys. Coaching ei toimi pakotettuna.

Valmennuksen vaikuttavuus

Coachingin vaikuttavuudesta on tehty erilaisia mittauksia. Yksi tulos on tuottavuuden (ROI = Return of Investment) suhde investointiinsa, joka olisi 5,7-kertainen. Todellisuudessa jokainen organisaatio määrittelee itse tavoitteensa ja paras vaikuttavuuden mittari on organisaation tapa todentaa käyttäytymismuutokset.

On tilanteita, joissa coaching voi toimia pikaliiman tavoin: yksikin kerta saattaa tuoda tulosta ja jumissa ollut tilanne menee eteenpäin. Pääsääntöisesti coaching on kuitenkin prosessi ja sen tulokset näkyvät ajan myötä. Tällöin toivotut muutokset ja kehittyminen on myös pysyvämpää, kuin nopeat tulipalon sammutukset.

Coaching-järjestöt

Coaching on levittäytynyt maailmanlaajuiseksi ja sen kattojärjestönä on ICF (International Coaching Federation). Suomeen ICF rantautui 2007 ja meitä jäseniä on tällä hetkellä lähes 160. Lisäksi Suomessa toimii Coaching-yhdistys. Kaikkiaan maailmalla on jo 18 000 coachia ja ammattikunta tulee lähivuosina kasvamaan.

Suomessa on tänä syksynä perustettu Vapaaehtoiscoachit nuorille -ryhmä, jonka tarkoituksena on osaltaan estää nuorten syrjäytymistä. Myös Intuitivo on mukana projektissa. Lisätietoja: www.intuitivo.fi

 

 

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Mainosta tekstillä tässä mainospaikassa!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.
Käytä tätä mainospaikkaa, kun haluat erottua joukosta, saavuttaa uutta yleisöä ja saada asiasi helposti perille. Kokeile nyt ja kysy tarjoustamme!

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)