KIIRE HALLINTAAN

Mainos
TEKSTI MIIA HUITTI KUVA JULIA ALAKULJU | 5.4.2017 | KOLLEGA.FI
Irrottaudu työstäsi

Matkustin äskettäin junalla halki Suomen. Tein matkaa täpötäydessä junassa viikonlopun aikana reilun 12 tunnin ajan. Junamatkan ja viikonlopun tapaamisten ajaksi suljin puhelimen ja olin käytännössä pari päivää kaikessa hiljaisuudessa sähköpostin, tekstiviestien, uutis- ja someilmoitusten sekä puheluiden tavoittamattomissa. Vastasin niihin vasta sitten, kun sopiva hetki tuli. Kokemus tuntui todella hyvältä. Kuinka ihanaa olikaan olla kuulematta päivää rytmittäviä kilahduksia ja merkkiääniä. Päätin, että jatkossakin voin laittaa puhelimen äänen pois ilman mitään erityistä syytä vain mieltäni rauhoittaakseni. Oli vapauttavaa huomata myös, että mitään tärkeää ei silti jäänyt huomaamatta tai tekemättä.

Miia Huitti on stressivalmentaja ja kirjailja, jonka intohimona on auttaa ihmisiä stressinhallinnassa.

Meidän oletetaan nykyään vastaavan puheluihin ja sähköposteihin välittömästi ja olevan koko ajan tavoitettavissa. Globaaleissa organisaatioissa myös aikaerot tuovat paineita olla tavoitettavissa virka-aikojen ulkopuolella. Suuri osa työskentelee lisäksi avokonttoreissa, joissa keskittyminen kärsii. Elämme jatkuvassa kiireen tunteessa ja koemme riittämättömyyttä ja painetta. On vaikea pysytellä omassa rauhassa ja tehdä vain yksi asia kerrallaan. Vaikka kuinka yritämme, huomaamme helposti lipsuvamme säheltämiseen ja kiireen kierteeseen. Asioita unohtuu ja syyllisyys jyskyttää takaraivossa. Puhelimen pärähtäessä stressireaktio kytkeytyy päälle ja ensimmäinen ajatus saattaa olla, mitähän taas unohdin?

Kiire ei tee tehokkaaksi

Moni meistä syttyy kiireestä ja tapahtumien sykkeestä. Toiset taas ahdistuvat jatkuvasta informaatiotulvasta ja keskeytyksistä sekä hektisistä aikatauluista. Harjoitamme usein työssämme ja vapaa-ajallamme moniajoa. Kovassa tohinassa kuvittelemme tekevämme paljon ja olevamme tehokkaita. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Kiireisenä emme ole läsnä, emmekä kykene parhaimpaan suoritukseemme. Jos yritämme koko ajan maksimoida tehokkuutemme, meille ei jää lainkaan tilaa vapaalle ajattelulle ja luovuudelle, jotka auttaisivat meitä menestymään, onnistumaan ja olemaan tuotteliaita.

Bongasin viime viikolla twitteristä Pomodoro-tekniikan, jonka idea on se, että tehokkaimmaksi todettu tapa työskennellä on tehdä 52 minuuttia töitä ja keskittyä intensiivisesti siihen, mitä on tekemässä ja sitten taas pitää 17 minuutin tauko, jolloin irrottautuu täysin siitä, mitä on tekemässä. Vaihtoehtoisesti voi kokeilla 25 minuutin intensiivistä keskittymistä ja viiden minuutin taukoa. Tauon aikana tulisi tehdä jotain täysin muuta. Monet asiantuntijat puhuvat diversifioinnin eli tekemisemme monipuolistamisen puolesta. Meidän tulisi välillä keskeyttää tietoisesti työmme ja irrottautua tehtävästämme täysin, jotta saisimme uuden perspektiivin tekemiseemme. Erityisen suositeltavaa olisi vaikkapa lyhyt kävelylenkki. Kun välillä hyppäämme pois tehtävämme ääreltä ja teemme jotain aivan muuta, keskittymiskykymme, luovuutemme ja tehokkuutemme lisääntyvät.

Hiljaisuus kirkastaa mielen

Diversifioinnin lisäksi meidän olisi tärkeä oppia myös tyhjentämään välillä mielemme. Koska viimeksi olet ollut vain hiljaa paikallasi ilman, että selaat nettiä, puhelinta tai lehteä? Kokeile ottaa tavaksi olla edes kerran päivässä muutaman minuutin ajan tekemättä mitään. Hengitä syvään, katso ulos ikkunasta tai sulje silmät ja ole vain muutama minuutti paikallasi esimerkiksi ennen tärkeää palaveria. Huomaat, kuinka mielesi kirkastuu ja rauhoittuu, stressi laskee ja kiire talttuu.

Saat lisää hallinnan tunnetta kiireeseen myös tekemällä päivittäisiä muistilistoja. Listat vapauttavat työmuistia ja vähentävät stressiä. Kerää listalle asioita kiireellisyysjärjestykseen. Kun saat viivattua tehdyt asiat yli, tunnet mielihyvää ja näet, kuinka asiat etenevät.

Muista myös antaa itsellesi palautetta onnistumisistasi. Puhu itsellesi mielessäsi kannustavaan sävyyn ja opettele pois itsesi syyllistämisestä ja ruoskimisesta. Kiireenkin keskellä on tärkeää muistaa olla lempeä ja myötätuntoinen itseä kohtaan. Teet varmasti parhaasi!

Miia Huitti on kirjailija, puhuja ja stressivalmentaja, jonka intohimona on auttaa oivaltamaan stressin syitä ja opettaa tehokkaita työkaluja stressinhallintaan. Miian nettisivut löytyvät osoitteesta http://www.miiahuitti.fi/. Lue myös Huitin edellinen kolumni Onnistumisen kaava.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)