TASAPAINON AVAIMET

Mainos
TEKSTI CARITA NYBERG KUVA JA VIDEO MARJA KASANEN | 8.3.2017 | KOLLEGA.FI
Erilaisuuden ymmär­täminen

Olet varmasti huomannut, että joidenkin ihmisten kanssa et saa millään sanomaasi perille, kun taas toisten kanssa kommunikointi sujuu vaivatta. Eroavuudet selittyvät sillä, että tyylimme viestiä ovat hyvin erilaiset. Yksi helpoimmista keinoista ymmärtää paremmin ihmisten viestintätyylejä on perehtyä omiin ja toisten reagointitapoihin.

Carita Nyberg on Tasapainon Avaimet -menetelmän kehittäjä ja valmentaja.

Olen käyttänyt pitkään Tasapainon avaimia työyhteisöjä valmentaessani sekä toimiessani coachina muutostilanteissa oleville. Matkan itsetuntemukseen aloitan usein reagointitavoilla, eli selvittämällä onko henkilö ajattelija, tunneihminen vai toiminnallinen. Tämä avain kertoo selkeällä tavalla, miksi viestit eivät aina mene perille. Ja oivaltaessasi reagointimallisi, opit myös kätevän keinon vähentää stressiä nopeasti (aiheesta voit lukea lisää aiemmin julkaistusta artikkelista Taltuta stressi nopeasti).

Kolme reagointitapaa viestinnässä

Ajattelija, tunneihminen ja toiminnallinen viestivät kaikki eri tavoin. Pysymme omalla mukavuusalueellamme kohdatessamme samaa tyyliä edustavia ihmisiä, mutta eri reagointitapaa käyttävät henkilöt ovat meille haasteellisia.

Ajattelu
Ajattelija on analyyttinen, pohdiskeleva, yksityiskohtainen ja asialinjaa korostava. Ajattelija arvostaa rauhallista, keskustelevaa vuoropuhelua ja sitä, että hänellä on aikaa miettiä eri näkökulmia. Viestintä kuvaa faktoja ja loogista etenemistä.

Tunne
Tunnetyyppi on ihmiskeskeinen, herkästi reagoiva ja intuitiivinen. Hän ilmehtii paljon ja reagoi voimakkaasti. Tunneihminen arvostaa henkilökohtaista yhteyttä. Viestintä on spontaania ja värikästä.

Toiminta
Toiminnallinen on vauhdikas, energinen ja ratkaisukeskeinen. Hän arvostaa nopeaa toimintaa sekä asioiden etenemistä. Napakka tiivistelmä on hänelle mieluisampi kuin pitkä muistio. Viestintä on lyhyttä ja keskittyy pääasioihin.

Vauhdista pohdiskeluun

Aikoinaan reagointitapoihin tutustuessani huomasin, että oma perheeni oli mitä parhain erilaisuuden laboratorio, jossa oli kaikki viestintätyylit edustettuina: mieheni oli ajattelija, poikani toiminnallinen ja tyttäreni tunneihminen. Itse toiminnallisena ihmisenä minulla oli hyvä syy opetella sopeuttamaan rytmini ja ilmaisuni etenkin ajattelijan tahtiin, koska tämä haastoi minua itselleni vieraimmalla viestintätyylillään.

Viestintätyyliemme erilaisuus kävi ilmi arkisissa tilanteissa. Kun mieheni teki töitä tietokoneellaan, joka temppuili välillä, hän pyysi minua usein avukseen, koska olin hyvä tietokonepulmien ratkoja. Toiminnalliseen tyyliin siirryin nopeasti koneen ääreen ja aloin kokeilla, miten saisin ratkaistua kulloisenkin ongelman. Ja hetken päästä olinkin riemastunut, kun asia oli kunnossa. Kunnes katsoin miestäni, joka seisoi kynän ja paperin kanssa takanani eikä ollut saanut kirjattua mitään ylös. Mieheni kysyi hieman tuskaisena, mitä olin tehnyt. Toiminnallisena tyyppinä en osannut antaa tyhjentävää vastausta enkä kertoa etenemisestäni askel kerrallaan. Ajattelija olisi halunnut saada selkeät toimintaohjeet voidakseen hoitaa asian seuraavalla kerralla itse. Tästä viisastuneena opin seuraavalla kerralla hidastamaan ja kertomaan ääneen mitä aion kokeilla ja kirjoitin sen paperille. Näin viestintätyylimme erilaisuus kohtasi paremmin ja vältyimme turhalta kitkalta.

Tiimissä sujuvammin

Työelämässä huomasin, että omassa tiimissäni oli sekä ajattelija, tunneihminen että toiminnallinen työkaveri. Toiminnallisen työkaverin kanssa oli helppoa toimia, sillä toinen sai kopin puolikkaasta lauseestani eikä meidän tarvinnut vatvoa asioita. Opin huomaamaan, että ajattelijan kanssa minun piti hidastaa vauhtiani, selventää ulosantiani ja esittää enemmän faktoja. Sähköposti osoittautui hänen kanssaan tehokkaaksi viestintävälineeksi, vaikka hän istui naapurihuoneessa! Tunneihmisen kanssa opin huomaamaan milloin oli hyvä hetki edistää asioita ja milloin taas oli paikallaan saada hänet paremmalle tuulelle. Kun huomioin erilaiset viestintätyylit, asiat etenivät suotuisasti.

Mikä reagointitapa on itsellesi vierain? Kun oivallat, mikä tyyli on haasteesi, osaat sopeuttaa tapaasi viestiä ja onnistut paremmin vuorovaikutustilanteissa.

Jos sinulle vierain tapa viestiä on:

  • ajattelu, selvennä viestiäsi tuomalla esille enemmän faktoja ja puhumalla rauhallisemmin.
  • tunne, järjestä aikaa tutustua toiseen henkilökohtaisemmin. Kun luot tunneihmiseen hyvän yhteyden, hoidettavat asiat etenevät helposti.
  • toiminta, pyri nopeaan asioiden hoitoon. Toiminnallinen arvostaa asioiden etenemistä ja aikatauluja.

Selvitä oma reagointitapasi testin avulla: http://kollega.fi/testaa-reagointitapasi/

Lisää aiheesta löydät Carita Nybergin ilmaiseksi ladattavasta e-kirjasta Kommunikaatiotaidot http://bookboon.com/fi/kommunikaatiotaidot-ebook. Lisätietoa Tasapainon Avaimista osoitteessa http://www.keys2balance.com/ tai carita.nyberg@tasapainonavaimet.fi. Lue myös Nybergin edellinen juttu Onnellisuutta etsimässä.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Sinun mainoksesi tähän?

Tämä mainospaikka on varattu työhön ja hyvinvointiin liittyville lyhyille mainosjutuille. Jos sinulla on lehtemme kohderyhmää kiinnostava mainosjuttu, ota yhteyttä! Lue lisää…

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)