VIERAILIJA

Mainos
TEKSTI KRISTINA HARJU KUVA MARJA KASANEN | 11.3.2015 | KOLLEGA.FI
Neljä tärkeää kysymystä työstä

Eräässä seminaarissa muutama vuosi sitten silloinen Kone Oyj:n toimitusjohtaja Matti Alahuhta esitti neljä omantunnon kysymystä työstä:

– Oletko oikea alalla?
– Osaatko hommasi?
– Tiedätkö, miten työsi liittyy organisaation missioon?
– Arvostatko työtäsi?

Alahuhta sanoi, että edellämainittujen kysymysten myönteiset vastaukset ovat varma takuu työhyvinvointiin. Varmasti totta, mutta kysymykset ovat muutenkin henkeäsalpaavan keskeisiä, kun valmistaudumme uuteen nousuun.

Kristiina Harju on orgnaisaatiokonsultti ja coach.
Kristiina Harju on orgnaisaatiokonsultti ja coach.

Kuinkahan moni teidän organisaatiossanne sanoo tupsahtaneensa alalle sattumalta? ”Näin lehdessä kiinnostavan ilmoituksen…”, ”Kaveri sanoi, että täällä on kivaa, siksi hain…”, ”Kun en päässyt muualle…” – siinä muutamia huolestuttavia vastauksia ensimmäiseen kysymykseen.

Toisen kysymyksen vastauksen pitäisi kuulua mieluimmin ”näissä töissä on opittava koko ajan uutta” – eikä esimerkiksi ”ei kai vaan taas kursseille”. Kun (työ)elämä koko ajan muuttuu, muutosväsymys saattaa turhauttaa ihmisiä niin, että he eivät kiinnostu edes mukavien asioiden uusoppimisesta.

Miten pidämme uteliaisuutta ja kokeilunhalua vireillä? Toki se on tärkeää johtamisessa, mutta ennen kaikkea se on asenne elämään. Maaliskuun alussa esitetyssä Prisma-ohjelmassa (TV1) kerrottiin tutkimustuloksista, joiden mukaan optimistien elinajanodote on 10 vuotta pitempi kuin pessimistien. Ja, mikä tärkeintä, ihminen VOI muuttaa suhtautumistaan asioihin. Muutoksille näyttää olevan pelivaraa runsaasti.

Kolmannen kysymyksen pitäisi olla esimiehen johtamisagendan vakiotehtävä: kuvata, kerrata ja muistuttaa, miten työn eri osatekijät muodostavat kokonaisuuden mosaiikin. Oman kiireen keskellä helposti unohtuu, että muut porukan jäsenet eivät ole istuneet samoissa johdon palavereissa, joissa on luotu strategian linjoja. Työmotivaation perusta on siinä varmuudessa, että ihminen kokee tekevänsä mielekästä työtä.

Tässäkin voimme olla myös omatoimisia, eli itse tarkistaa, millä tavalla oma työ liittyy organisaation isoihin pyrkimyksiin.

Neljäs ja ratkaiseva kysymys: arvostatko omaa työtäsi – vai koetko olevasi pelkkä yläkerran (tai markkinoiden) nöyrä käskyläinen? Lisäksi: miten osoitat, että arvostat porukkasi, työkumppaneittesi työtä? Eri asia on, voitko arvostaa heidän työtapaansa tai -saavutuksiaan – niissä voi olla kehittämisen varaa – mutta et kai vain teetä töitä, joita itsekin pidät mitättöminä tai vastenmielisinä?

Vastaatko neljä kertaa kyllä? Ellet, niin mitä teet, jotta voit jatkossa antaa myöntävän vastauksen jokaiseen kysymykseen?

Kristiina Harju on organisaatiokonsultti ja kansainvälisesti sertifioitu coach. Lisätietoja Harjusta ja hänen yrityksestään Harju Consulting Oy:stä löydät osoitteesta www.kristiinaharju.fi

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)