TYÖELÄMÄN PSYKOLOGIAA

Mainos
TEKSTI HELI HEISKANEN KUVA MARJA KASANEN | 20.8.2014 | KOLLEGA.FI
Vältä organisaation uupumus

Väsynyt työyhteisö juoksee loppumatonta maratonia lihakset maitohapoilla ja mieli utuisena. Aika ajoin maaliviiva näkyy edessä, mutta maaliin päästyä paljastuu, että se taisikin olla kangastus. Juoksu nimittäin jatkuukin ilman taukoa ja pullakahveja päättyneen (kehitys)projektin kunniaksi.

Heli Heiskanen on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja stressinhallintaan keskittynyt psykologi ja kouluttaja.
Heli Heiskanen on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja stressinhallintaan keskittynyt psykologi ja kouluttaja.

Illalla kotona olisi mahdollisuus levähtää, mutta harva uskaltaa irtautua piuhoista, ettei vain putoa kelkasta. Pysähtymisessä on nimittäin vaarana lihasten totaalinen jämähtäminen, eikä keho enää jaksaisikaan käynnistyä. Parempi siis pysyä jatkuvassa liikkeessä, moni päättelee.

Yön hämärtyessä käydään sängyssä katsomassa työunia ja heräämässä aamuyöllä paniikin sekaiseen ajatusvyöryyn tekemättömistä töistä ja unohtuneista velvollisuuksista. Siinä samassa sopassa mielessä pyörii myös ahdistava syyllisyydentunne laiminlyödyistä lapsista ja puolisosta, puhumattakaan ystävistä ja omasta hyvinvoinnista.

Aamulla sama maraton loppumattomine taipaleineen jatkuu taas. Vuosien varrella matkalle lyyhistyy yksi ja toinenkin juoksija. Onneksi yleensä eri aikoihin limittäin ja lomittain, että kisa (ja Firma) pysyy käynnissä. Mutta onko kukaan ajatellut, mitä sitten tapahtuu, jos suurin osa tai kaikki juoksijat väsähtävät yhtä aikaa?

Organisaatio piiputtaa

Voivatko organisaatiot uupua niin kuin ihmiset? Tätä kysymystä pohdin vuosia sitten työskennellessäni lääkäriasemalla työterveyspsykologina. Kohtasin lukuisia vahvasti stressaantuneita ja uupuneita ihmisiä sekä työpaikkoja, joissa saattoi olla monia uupuneita tai uupumusriskin alaisia työntekijöitä. Arvelin, että tällä tyylillä uupumisongelma ei kosketa tulevaisuudessa vain yksilöitä vaan voi koitua kokonaisten organisaatioiden kohtaloksi.

Työuupumus kehittyy yleensä vuosia kestäneen pitkittyneen stressin seurauksena. Yksilön kohdalla työuupumuksen kriteerit ovat:

1) Uupumusasteinen väsymys, jolloin hyvin nukuttu yö, viikonloppuvapaa tai jopa loma ei virkistä.
2) Kyynistyminen eli negatiivinen suhtautuminen työhön, itseensä ja muihin ihmisiin.
3) Ammatillisen itsetunnon lasku eli ettei enää koe itseään yhtä hyväksi työntekijäksi kuin ennen tai kokee olevansa huonompi kuin muut.

Organisaation uupumuksella tarkoitan tilannetta, jossa niin moni organisaation työntekijöistä uupuu, että organisaation toimintakyky on uhattuna tai jopa loppuu. Tämän kohtalon on kokenut ainakin moni pienempi yritys, mutta yhtä hyvin se voi tapahtua isossakin organisaatiossa.

Työuupumuksen kriteerit voitaisiin soveltaa organisaatiotasolle seuraavasti:

1) Väsynyt joukko.
2) Kyyninen, negatiivinen ja epäluuloinen ilmapiiri.
3) Usko omaan työhön ja työpaikkaan alkaa hiipua.

Jatkuva tehostaminen koettelee kestokykyä

Työelämässä merkittävä joukko ihmisistä kärsii pitkäaikaisesta stressistä. Moni heistä työskentelee julkisella sektorilla, esimerkiksi terveys-, sosiaali- ja opetusalla, jotka ovat kovan paineen alla. Organisaation uupumusta aiheuttavat monet nykytyöelämässä arvostetut asiat kuten tehostaminen, jatkuva kehitys ja muutos, jotka tapahtuvat huomioon ottamatta inhimillistä kesto-ja oppimiskykyä.

Työmäärä kasvaa samalla kun väki vähenee. Työ muuttuu jatkuvasti ja tietotekniikka uudistuu ennen kuin edellinenkään systeemi on sisäistetty. Suuri osa työajasta kuluu byrokratiaan, tilastointeihin ja palavereihin. “Varsinaiseen” työhön ei jää riittävästi aikaa. Kutsumusammateissa työskentelevät väsyvät tunnollisuustaakkansa alla ja työskentelevät sairaanakin, koska sairauslomalle jääminen tarkoittaisi suurempaa työpainetta työkavereille ja asiakkaiden jättämistä pulaan.

Uupumustilan lähetessä ihminen/organisaatio lisää kierroksia, tekee pidempää päivää ja ottaa töitä kotiin entistä useammin. Tehostuneella yrittämisellä yritetään kompensoida heikentynyttä suorituskykyä ja lisääntyneitä virheitä. Tämä on inhimillinen, mutta haitallinen eloonjäämisreaktio. Käytännössä se johtaa entistä pahempaan uupumiseen ja jos kehityskulkua ei pysäytetä ajoissa, lopulta vauhti hiipuu ja pysähtyy.

Yksinkertaistamisen (t)aika

Miten sitten välttää organisaation uupumus?

Juoksulenkki alkaa ja päättyy ajallaan. Maratoneja vältetään, koska tiedetään niiden terveydelliset riskit. Matkalla tankataan riittävästi ja maalissa levätään kunnolla ja hyvällä omallatunnolla. Aika ajoin pidetään yhteisiä mitalijuhlia. Kotiin lähtiessä juoksu/työasiat jäävät taakse ja vapaa-aika on elimistöä ja mieltä virkistävää, ravitsevaa ja rentouttavaa vastapainoa. Yöt nukutaan hyvin ja aamulla on taas ilo lähteä täysissä voimissa uudelle lenkille. Lomilla on totaalinen harjoitustauko.

Jos minulla olisi taikasauva, aloittaisin useissa organisaatioissa vain yhden kehittämishankkeen. Sen nimi olisi Yksinkertaistamisen (t)aika.

Hankkeessa
– otetaan inhimilliset arvot ja työssä jaksamisen edellytykset keskiöön
– valitaan helmet olemassa olevasta (ts. työn vahvuudet, perustehtävä, tärkeimmät päämäärät)
– jalostetaan helmiä
– karsitaan kaikki turha (hallinto, byrokratia, tarpeettomat työt ja velvoitteet)
– unohdetaan pakonomainen jatkuva kehitys ja muutos
– kehitytään vain sisäisestä luovuudesta syntyvän luonnollisen tarpeen perusteella
– keskitytään oleelliseen ja pyritään yksinkertaisuuteen

Hankkeen tavoitteena on yksinkertaisuus ja olennaiseen keskittyminen ihmisyyden lainalaisuuksia kunnioittaen ihmisten ja organisaation parhaaksi. Motoksi sopii hyvin “Vähemmän on enemmän”.

Voin omasta kokemuksestani kertoa, että hanke testattiin yrityksessäni hyvin tuloksin.

Mikäli haluat kommentoida tai kertoa omista kokemuksistasi organisaation uupumisesta tai sen ehkäisystä, ota yhteys Heli Heiskaseen heli.heiskanen(at)origonova.fi.

Lisätietoa Heli Heiskasesta ja hänen kursseistaan löydät osoitteesta http://heliheiskanen.fi/. Lue myös Heiskasesta aiemmin julkaistu juttu Intuition johdattama.

Jos pidit jutusta, klikkaa tykkää-nappia ja jaa artikkeli eteenpäin kavereillesi.

Oliko artikkeli kiinnostava?

Mainos
Mainos
Tekstimainonnalla tavoitat lukijat!

Tämä mainospaikka tavoittaa lähes kaikki artikkelien ja kolumnien lukijat tehokkaasti.

Käytä tätä mainospaikkaa, kun

  • haluat erottua joukosta,
  • saavuttaa uutta yleisöä ja
  • saada asiasi helposti perille.

Kokeile nyt ja kysy tarjousta! Ota meihin yhteyttä osoitteessa: toimitus@kollega.fi.

Lisätietoja mainoksesta löydät: https://kollega.fi/mediatiedot/

(Tämä mainospaikka on varattu työelämään ja työhyvinvointiin liittyville tuotteille ja palveluille. Mikäli mainospaikka kiinnostaa sinua, ota yhteyttä. Lue lisää.)

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

Kommentoi, keskustele tai anna palautetta ylläolevasta artikkelista!

(Pakollinen, mutta vain etunimi julkaistaan.)

(Pakollinen. Ei julkaista.)